Pressmeddelande 12 maj 2015

Framtidens kvinnliga ledare 2015: Lina Jorheden

Lina Jorheden, landschef, Östafrika, Atlas Copco, har korats till Framtidens kvinnliga ledare 2015 av Sveriges chefsorganisation Ledarna. För nionde året i rad presenteras listan över Framtidens kvinnliga ledare – en lista över 75 tongivande kvinnliga ledare under 36 år. Syftet är att lyfta fram och synliggöra unga kvinnor på chefspositioner.

Lina Jorheden vinner titeln med motiveringen:

”Med ansvar för Atlas Copcos gruvverksamhet i 14 länder i Östafrika är krig och monetära kollapser några av utmaningarna hon får vara beredd på. Med ett inkluderande chefskap har hon förändrat företagskulturen och fördjupat kundkontakter vilket resulterat i nöjdare medarbetare och en bättre marknadsposition. En hög energinivå, tydlighet och framför allt mod är framgångsreceptet för Framtidens kvinnliga ledare 2015.”

– För mig handlar ledarskap om att skapa förståelse för våra mål, hur alla kan bidra till att de nås och vad vi behöver göra för att visa resultat, säger Lina Jorheden.

Listan över Framtidens kvinnliga ledare tas fram för att modernisera synen på den svenska chefsmarknaden och visa på den potential som finns bland unga ledare.

– Listan över Framtidens kvinnliga ledare slår gång på gång hål på myten om att det saknas kvinnor att rekrytera till de högsta positionerna i näringslivet, säger Annika Elias, Ledarna.