Pressmeddelande 11 maj 2016

Anna Brynås är Framtidens kvinnliga ledare 2016

Anna Brynås, vd och koncernchef Swedish Biogas International, har korats till Framtidens kvinnliga ledare 2016 av Sveriges chefsorganisation Ledarna. För tionde året i rad rankas landets 75 främsta kvinnliga chefer som gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap.

– Dessa chefer skiljer ut sig genom ett gott och värdeskapande ledarskap, de tar ansvar för en hållbar utveckling och förstår att orientera sig i ett modernt arbetsliv, säger Annika Elias, ordförande i Ledarna.

Anna Brynås vinner med motiveringen: ”Hon beskrivs som äkta, ödmjuk och rolig. I sin roll som koncernchef påverkar hon inte bara sina medarbetare, utan når långt utanför Swedish Biogas International med sitt engagemang för affärsmässig hållbarhet. Hennes gedigna kunskap, entusiasm och relationsbyggande lobbyarbete har gett hela biogasbranschen nytt liv och bättre förutsättningar. Att hon är en trygg och modig ledare som sällan backar för en utmaning gör henne till Framtidens kvinnliga ledare 2016.”

– Jag är helt enkelt inte rädd för att ta beslut, säger Anna Brynås. Som vd tvingas man ofta till jobbiga avgöranden, men min trygghet är att jag vet att i allt jag gör så har jag företagets och mina anställdas bästa i åtanke, säger Anna Brynås om sitt ledarskap.

Swedish Biogas äger och driver biogasanläggningar, är privatägt och verksamt på en internationell marknad. Bolaget har cirka 40 anställda och Anna har det yttersta ansvaret för resultat, affärsutveckling och strategisk riktning.

För research och kvalitetssäkring av listan ansvarar talangpartnern Women Executive Search.

Läs hela listan med alla kandidaterna

Cecilia Malmström, pressekreterare, telefon 073-152 9740