Bransch – Handeln

Omvärldsbevakning är viktigt. Nedan kan du läsa de senaste nyheterna som berör handeln. Hållbarhet fortsätter att dominera handelns nyhetssidor – tillsammans med positiva tillväxtprognoser. Det sägs att 30 procent av all mat som produceras slängs. Då är det glädjande att läsa om företaget Matsmart som säger sig ha räddat 100 ton mat från sophinken sedan starten i december 2013.

Hållbarhet och tillväxt går ofta också hand i hand, som Entreprenörveckan i Båstad visar. Kunderna ställer krav och nu är det nödvändigt att tänka hållbarhet i handeln, enligt Dagens Handel. 

/Madeleine Warghusen, bransch- och avtalsansvarig på Ledarna
Kontakta mig gärna om branschfrågor!
madeleine.warghusen@ledarna.se 

 


 

Nyheter om branschen

  • 2016-09-27

    Lågprisaktörer vinner mark i Storbritannien

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    De tyska lågprisaktörerna Lidl och Aldi vinner terräng på den brittiska dagligvarumarknaden. Den brittiska nyhetssajten Sky News betecknar Aldi som den mest snabbväxande dagligvarukedjan på den brittiska marknaden. Tillväxten drivs av att Aldi håller de lägsta priserna. Nu ska Aldi ska investera 300 miljoner pund i nya butiker i Storbritannien. Aldi ökade sin försäljning i Storbritannien 2015 med 12 procent till 7,7 miljarder pund, motsvarande drygt 85 miljarder kronor.

  • 2016-09-26

    Icas EMV "slår sönder konkurrensen"

    (food-supply Nyheter)

    De egna varumärkena kan slå ut leverantörer och mindre aktörer, rapporterar SvD. Skicka Dela Skriv ut Pressbild/Ica Tidigare i september släppte Konkurrensverket en rapport där slutsatsen var tydlig – eftersom kedjor med EMV kan sälja för ett billigare pris i konkurrens med traditionella varor, stärks handlares makt över kunden. Konkurrensverkets rapport pekar på att EMV kan lanseras till ett lägre pris i början, för att sedan höjas.

  • 2016-09-26

    Öl transporteras i pipeline

    (Buzzter Spaningar Mat & Dryck)

    I Brygge (Belgien) har man börjat leverera öl från det gamla bryggeriet Halve Maan till en tappningsstation i förorten med hjälp av en pipeline. Pipelinen ligger under jord och är troligtvis en av världens längsta för öl, med sina dryga tre kilometer. 5-6000 l/h pumpas iväg i pipen och detta spar på transporter och miljön. Bryggeriet är ett av de snabbast växande Belgien och eftersom det ligger i gamla stan i Brygge, som finns på UNESCOs världsarvslista, började logistiksituationen bli ohållbar.

  • 2016-09-26

    Handels siar om e-handeln

    (Dagens Handel Nyheter)

    Om logistiken utvecklas och intresset för att klämma och känna på varor minskar är det troligt att e-handeln står för drygt 20 procent av den totala handeln 2025, enligt en ny rapport från Handelsanställdas förbund. Därtill konstaterar förbundet att det blir meningslöst att tala om e-handel som en viss typ av handel. I dag utgör e-handeln omkring 7 procent av den totala handeln och segmentet förväntas ha en god tillväxt framöver. Frågan är bara hur stor och i en rapport från Handelsanställdas förbund, "Tar e-handeln över?

  • 2016-09-26

    Vinbar i butik möter kritik

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    IOGT-NTO:s förbundsstyrelse reagerar på vinbarer i matbutiker. Att exponeras för alkohol i matbutiken kan trigga återfall, anser organisationen. Ica Maxi Universitetet i Örebro har ansökt om alkoholtillstånd och planerar att bygga en mat- och vinbar. Men att servera alkohol i en matbutik är en dålig idé tycker ordföranden för nyhetsorganisationen IOGT-NTO:s förbundsstyrelse. – Normalt sett är livsmedelsbutiken inte till för konsumtion i butiken.

  • 2016-09-26

    Ica vill bli störst på e-handel

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    I år ska 225 Ica-butiker vara anslutna till e-handeln men den största utmaningen för Icas e-handelstillväxt är hemleverans från butikerna. I dag är 179 av organisationens butiker anslutna och det tidigare målet om totalt 300 butiker har sänkts till 225 butiker. Enligt Magnus Rosén, affärschef på Ica Sveriges e-handel, satsar företaget främst på stora och medelstora städer. Den största utmaningen för tillväxten utöver att ansluta fler Ica-handlare handlar om logistiken till hushållen – Vi är bäst på många

  • 2016-09-26

    Willy och Ica tar upp kampen mot matsvinnet

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Varför kasta ätbar mat och frukt som i stället skulle komma till nytta? Trenden med att ta tillvara mat i stället för att slänga den i soptunnan bara växer. Willys väljer att skänka mat till välgörenhetsorganisationer. Willys har sedan början på året etablerat samarbeten med över 40 välgörenhetsorganisationer runt om i landet. Hittills har satsningen lett till att 100 ton mat gått till goda ändamål istället för att hamna i soporna.

  • 2016-09-26

    Arla höjer mjölkpriset

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Arla Foods höjer mjölkpriset som betalas till bönder med 20,1 öre den 1 oktober. Höjningen är den andra på ett år och den största höjningen av det så kallade a contopriset sedan juni 2010. Den 1 september höjdes samma pris med 11,8 öre. – Vi har en mejerimarknad som har varit tuff länge, men nu håller det på att vända, nu kan vi höja priset. Det är från en låg nivå, så det är välbehövligt, säger Åke Hantoft, styrelseordförande i Arla.

  • 2016-09-23

    Ny Lidl-butik blir Sveriges mest hållbara

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Lidl är först ut av de svenska livsmedelsaktörerna att Breeam-certifieras för hållbarhet. Det är den kommande butiken i Växjö som får det högsta betyget "Outstanding". – Lidl har en ambition att vara branschledande inom miljö och socialt ansvar, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige. Det är Lidls nya butik i Växjö som får certifieringen. Sweden Green Building Council, som delar ut Breeam-certifieringarna, beskriver sig som Sveriges ledande organisation för hållbart samhällsbyggande och

  • 2016-09-16

    Tron på säljet sviktar inför hösten

    (Dagens Handel Nyheter)

    Handlarnas framtidstro inför hösten sviktar, speciellt vad gäller förväntningarna på försäljningen. Handelsbarometerns framtidsindikator faller med hela 3,7 procent. Svensk Handel har publicerat september månads Handelsbarometer. – Vi befinner oss på toppen av konjunkturen och ser nu hur framtidsförväntningarna sjunker. I september minskade handlarnas optimism över framtida försäljningsökning, antal anställda och lönsamhet, säger Jonas Arnberg , chefsekonom på Svensk Handel.

  • 2016-09-16

    E-handeln driver efterfrågan på lager

    (Dagens Handel Nyheter)

    E-handelns höga tillväxt lyfter efterfrågan på lagerfastigheter och nyproduktionen av mindre lager och terminaler nära storstäder pågår. En halv miljon kvadratmeter lager- och logistikyta färdigställdes under 2015 och lika mycket yta väntas tillkomma under både 2016 och 2017, enligt en rapport från fastighetsrådgivningsföretaget Savills. – E-handeln i Sverige växer med nästan 20 procent om året och slutkonsumenterna ställer allt högre krav på snabbhet och flexibilitet i slutleveransen.

  • 2016-09-15

    Varannan barnfamilj äter aldrig vegetarisk

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    46 procent av barnfamiljerna uppger i en ny undersökning att de aldrig äter vegetariskt, men 4 av 10 vill äta mindre kött. I en undersökning genomförd i Coops medlemspanel uppger en av tre barnfamiljer att de äter kött mer än tre gånger i veckan, och att de aldrig äter vegetarisk mat. 1 av 10 äter vegetariskt varje vecka. Mot den bakgrunden startar Coop nu initiativet Nya vardagsmaten, för att hjälpa barnfamiljer att äta grönare: – Svensken äter för mycket kött idag och det är inte hållbart på sikt.

  • 2016-09-07

    Sverige världsmästare i försäljning av ekomat

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Den svenska detaljhandeln sätter världsrekord i att sälja ekomat. Det visar färska siffror från Ekoweb.nu. – Sverige har nu lika hög ekoandel i detaljhandeln som Danmark, nio procent. Det är mycket glädjande, säger Cecilia Ryegård på Ekoweb.nu. Det är det oberoende företaget Ekoweb.nu som årligen sammanställer statistiken för detaljhandelns ekologiska livsmedelsförsäljning. Rapporten för första halvåret 2016 visar på en stark försäljningsökning som sker brett över olika segment.

  • 2016-09-06

    Nya grepp mot Stockholms matsvinn

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    75 miljoner kilo överbliven mat och andra livsmedel kastas i landets dagligvarubutiker varje år. Företaget Allwin samlar istället in svinnet och levererar färdiga måltider till hjälporganisationer. – Det är positivt att de etablerar sig i Stockholm, säger Tobias Rydergren, tf presschef på Coop. Nu tas nya grepp mot Stockholms matsvinn. Foto: ARKIV Logistikföretaget Allwin har inlett ett samarbete med Samhall och etablerar sig nu i Stockholmsområdet.

  • 2016-09-06

    E-handeln ökar tillväxten

    (Dagens Handel Nyheter)

    Med bygg och livsmedel som draglok ökar e-handeln med tvåsiffriga tal enligt e-barometern för andra kvartalet 2016. E-handeln i Sverige ökade under det andra kvartalet med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Bygghandeln och livsmedelshandeln är de branscher som ökar mest. Det framgår av e-barometern för 2016 års andra kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Ökningen med 18 procent är en starkare utveckling än vad som visades under årets första kvartal, då näthandeln växte med 15 procent.

  • 2016-08-12

    Svalt modeintresse oroar handlare

    (Dagens Handel Nyheter)

    I juli fick såväl kläd- som skohandlarna känna av kraftiga nedgångar i försäljningen. Men nedgången ska ställas emot jämförelsetalen: förra årets urstarka juliförsäljning. Mer oroande är det över tid svala modesäljet. – Föga överraskande kunde modehandeln inte matcha 2015 års julisiffror som visade en uppgång på 13,1 procent för kläder och hela 17,6 procent för skor, säger Mikael Sandström , branschordförande för Svensk Handel Stil och fortsätter: – Vad som dock oroar, trots detaljhandelns starka generella utveckling, är att modehandeln släpar efter och

  • 2016-08-11

    Zalando vill synas mer i Norden

    (Dagens Handel Nyheter)

    E-modehandlaren Zalando vill öka sin synlighet på den nordiska marknaden. Här testkör man nya appfunktioner och kommer nu att vara med på modeveckorna i Köpenhamn och Stockholm med publika event. I samband med att e-handlaren Zalando presenterar sin halvårsrapport passar Kenneth Melchior , Zalandos Sverigechef, på att konstatera att de nordiska länderna ofta får fungera som testmarknad: för nya leveransfunktioner och nya användningar av appar. – För att stärka vår lokala närvaro deltar vi nu i Copenhagen och Stockholm Fashion Week och bjuder in

  • 2016-08-10

    Hon blir vd på GS1

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    En erfaren kvinna tar över vd-skapet på standardiseringsorganisationen GS1 den 1 september Christina Wergens som sedan november 2014 arbetat som vice vd på GS1 Sweden blir ny vd efter Bo Raattamaa, som lett organisationen i tio år. Hon tar över som vd den 1 september 2016. GS1 är en global och branschneutral standardiseringsorganisation som drivs utan vinstintresse. GS1-systemet möjliggör att produkter, tjänster och platser i hela världen kan identifieras och spåras.

  • 2016-08-10

    Obligatorisk ursprungsmärkning testas

    (Buzzter Spaningar Mat & Dryck)

    Ursprung och transparens blir allt viktigare i livsmedelsindustrin. Märkningen är inte bara viktig för konsumenten utan ger också en möjlighet för länder och regioner att marknadsföra sig. EU–kommissionen och franska myndigheter har nu gett klartecken för obligatorisk märkning av mat som innehåller kött- och mejeriprodukter. Märkningskravet är tänkt att bli verklighet i början av nästa år och löpa 2018 ut. Kritiker från respektive bransch menar att de nya reglerna är diskriminerande och att de kommer att minska rörligheten på marknaden.

  • 2016-07-19

    Axfood växer mer än marknaden

    (Dagens Handel Nyheter)

    "Fortsatt god tillväxt med utmärkt lönsamhet" sammanfattar Axfoods ledning andra kvartalet 2016. För helåret tror man på ett rörelseresultatet som överträffar 2015 års utfall. Vd och koncernchef Anders Strålman inleder sin kvartalssammanfattning med orden "utmärkt lönsamhet – – – samtidigt som vi stärkte vår position på marknaden." Resultaten från alla bolag beskriver han som "starka". Tillväxten var bättre än marknadens. Färdiga middagslösningar på gång I maj började e-handelssatsningen mot konsument.

Som branschansvarig bevakar jag aktuella nyheter och chefsfrågor inom handeln. Branschbevakningen sker i samarbete med branschföreningen Ledarna inom Handeln som jag träffar och stämmer av aktuella frågor med löpande.

 

Läs vår branschrapport!

Ledarnas branschrapport Handeln

 

 

Ledarnas branschföreningar

Inom Ledarna finns branschföreningar som ger dig lokal och branschmässig förankring, och fördjupning i ledarskapsfrågor av relevans för den bransch du verkar i. Branschföreningarna har också i uppgift att ta vara på din möjlighet att påverka Ledarnas inriktning och verksamhet. 

Hitta vägledning genom våra chefsguider

Vill du veta mer om allt ifrån arbetsrätt till karriär, lön och jämställdhet? Hitta svaren i våra chefsguider!

Bli medlem