Bransch – Handeln

Omvärldsbevakning är viktigt. Nedan kan du läsa de senaste nyheterna som berör handeln. Digitaliseringen har väl knappast undgått någon. Digital transformation innebär att lägga om delar av kommunikationen till de digitala kanaler som kunderna finns i. Det kan innebära mer e-handel och andra tjänster på nätet. Jag kan redan nu marknadsföra Ledarna inom Handelns nästa nätverksträff Handelstransporten den 21-22 september ombord på färjan Cinderella. På programmet står, förutom nätverkande med kollegor, Digital Transformation inom handel och logistik med framtidsföretaget Hello future! Håll utkik efter inbjudan!

En utmaning handeln har är att behålla kompetenta chefer. Var fjärde chef funderar på att lämna detaljhandeln. Kvinnliga chefer vill lämna handeln på grund av missnöje med lönen och karriärmöjligheter, enligt en enkät från Market. För Ledarna är det självklart att våra chefer ska omfattas av ledaravtalets löneprocess med en fungerande dialog om mål, resultat, lön, kompetensutveckling och arbetetes förutsättningar. Det ser vi som en del av lösningen.

/Madeleine Warghusen, bransch- och avtalsansvarig på Ledarna
Kontakta mig gärna om branschfrågor!
madeleine.warghusen@ledarna.se 

 


 

Nyheter om branschen

  • 2017-07-04

    Ta vardagsstölder på allvar!

    (Dagens Handel Nyheter)

    Poliserna Fredrik Kaati och Thobias Rydberg berättade om projektet Trygg butik, som de drivit på Södermalm sedan ett drygt år. Dagens Handel höll på tisdagsmorgonen ett seminarium om hur brott i handeln ska stävjas. De intog scenen i Almedalspaviljongen , tillsammans med Per Geijer,säkerhetschef på Svensk Handel, och Jenny Hedström, Notifind och Dagens Handels chefredaktör Ylva Åkesson som ställde initierade frågor.

  • 2017-06-29

    Inbjudan till Almedalsseminarium - Vad händer när det vänder?

    (HUI Pressmeddelanden)

    Den svenska konjunkturen är på topp, räntan på minus och försäljningen i handeln stiger kraftfullt. Samtidigt pågår en omfattande förändring av förutsättningarna för handel driven av digitaliseringen, vilken möjliggör nya affärsmodeller som snabbt slår ut äldre. Högkonjunkturen och den starka uppgången i konsumtionen döljer i viss mån den transformering handeln genomgår men konjunkturen har sin cykel och dagens högkonjunktur och minusränta kommer att bytas mot lågkonjunktur och plusränta.

  • 2017-06-27

    Tre månader efter attentatet: "Bilar kan gasa på lika mycket som tidigare"

    (Market Senaste Nyheter)

    Snart tre månader efter terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm har inga större trygghetsåtgärder genomförts längs landets mest besökta shoppingstråk. "Ska det vara så här? Samma sak skulle ju kunna hända igen", säger Ica-handlaren Per Uhrström.

  • 2017-06-27

    Stora Coop invigs i Halmstad

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    40 nya medarbetare får jobb på Stora Coop i Halmstad. Coop har byggt en helt ny butik i Halmstad som invigs på torsdagen. Nybyggda Stora Coop Halmstad invigs den 29 juni. Kunderna möts av en stor frukt- och gröntavdelning och en delikatessdisk med brett utbud och kalla och varma rätter för avhämtning. Butiken har stort fokus på matglädje, med matlagningsevent och provsmakning i butik. I den nya butiken arbetar fler än 40 anställda.

  • 2017-06-27

    Yngre bär hem flest platkassar

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Coop har frågat sina kunder hur många plastkassar de bär hem varje vecka. Män och yngre använder flest plastkassar Den första juni infördes en ny lag som innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarnas miljöpåverkan i syfte att minska användningen av plastkassar. Coop informerar kunder i butiker, på kassarna och i våra digitala kanaler om att inte ta fler plastkassar än vad som är nödvändigt, gärna använda dem många gånger och att återvinna dem som mjukplast när de ska kasseras.

  • 2017-06-26

    Konsumenternas favoriter: Här är handelns tio starkaste varumärken

    (Market Senaste Nyheter)

    Ikea, Clas Ohlson och Elgiganten. Där är de tre starkaste varumärkena i svensk detaljhandel. Det beskedet ger svenskarna i Markets nya rapport.

  • 2017-06-26

    Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

    (Market Senaste Nyheter)

    Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. "Jätteroligt", säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.

  • 2017-06-26

    Här är det svårast att behålla personalen

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Personalomsättningen är hög hos flera av de ledande dagligvaruföretagen – särskilt i större städer. Svårast att behålla personal i storstaden – Konkurrensen har hårdnat om arbetskraften, säger Tobias Rydergren på Coop Sverige. Icanyheter har gjort en granskning av personalomsättningen i dagligvaruhandeln. Den avslöjar att Coop Sverige har högst omsättning bland tillsvidareanställda som jobbar i en butik. Personalomsättningen ligger på 20 procent.

  • 2017-06-26

    E-handlare hoppas på regn

    (Dagens Handel Nyheter)

    Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk... E-handlare drömmer om fulväder Foto Dagmar Forne Enligt nätbetalningsföretaget Paysons nya e-handelsindikator fruktar svenska e-handlare nu fallande försäljningssiffror i takt med att semestern närmar sig.

  • 2017-06-22

    Ökade kostnader och svajiga leveranser - så drabbas handeln av hamnkonflikten

    (Market Senaste Nyheter)

    Handeln ser allvarligt på hamnkonflikten i Göteborg. Flera kedjor drabbas och har tvingats styra om transporterna. "Vi är väldigt bekymrade," säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström.

  • 2017-06-22

    Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Axfood ökar marknadsandelen mest i svensk dagligvaruhandel, och Bergendahls är hack i häl. Kooperationen är den stora förloraren, och Coop/konsumentföreningarnas marknadsandel är nu nere i 19 procent, enligt Dagligvarukartan 2017. Årets undersökning visar att marknadstrean Axfood ökar med 0,4 procentandelar till 16,4 procent. Därmed minskar gapet rejält till tvåan Coop/konsumentföreningarna som fortsätter trenden nedåt.

  • 2017-06-22

    Butiken slutar helt med plastkassar

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem. Handlarna Mats Gunnarsson och Eva Dennerlöv Gunnarsson väljer bort plastkassarna. Foto: Ica / Pressbild Samtidigt som det blivit lag på att informera om plastkassarnas miljöpåverkan väljer Ica Maxi i Ronneby att helt sluta upp med dem. – Eftersom vi redan har gjort det där med att ta betalt för plastkassar rätt många år nu så känns det naturligt att vi drar det mot sin spets igen, säger Mats Gunnarsson Handlare Ica

  • 2017-06-22

    Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Butiksdöden i Europa fort-skrider och med hjälp av digital teknik har kunden tagit kommandot på butiksgolvet. Det var några av slutsatserna som 50 branschexperter från forskning och näringsliv kom fram till vid en workshop om "framtidens fysiska butik" som Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet och Handelsrådet arrangerade vid Lunds universitet i slutet av maj. Oavsett hur fina butiker vi skapar är den fysiska butiken inte längre huvudgreje.

  • 2017-06-22

    Svenska chefer tveksamma till ny teknik

    (Dagens Handel Nyheter)

    Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar. Företag tvekar inför teknikinvesteringar Fler än sju av tio nordiska chefer tror att deras nuvarande affärsmodell blir förlegad inom fem år eller tidigare.

  • 2017-06-05

    Så slår den höjda avgiften mot handeln: "Ett stort problem för oss"

    (Market Senaste Nyheter)

    Höjningen av arbetsgivaravgiften för unga är kännbar för butiker inom både mode- och dagligvaruhandeln. "Det slår mot vår lönsamhet", säger Anton Granlund, vd för Global retail som driver G-Star-butikerna i Sverige.

  • 2017-06-03

    Lantmännen går framåt - förutom för livsmedel

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Uppstartskostnader sägs ligga bakom det svaga resultatet. Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman. Foto: Lantmännen / Pressbild Lantmännens samtliga verksamheter visar på ökad eller oförändrat resultat i årets första kvartalsrapport, alla utom livsmedelsdivisionen som har ett något sämre resultat jämfört med föregående år. Resultatet för livsmedel var 154 miljoner kronor att jämföra med föregående års 185 miljoner kronor.

  • 2017-05-12

    Endast en tiondel av tonfisken får grönt ljus

    (food-supply Nyheter)

     

    Världsnaturfonden höjer speciellt ett varningens finger för tonfisk i sin årliga fiskguide. Mer än tre fjärdedelar av tonfisken som säljs i Sverige saknar rätt information och bara drygt en tiondel anses vara hållbar. Foto: Colourbox För elfte gången släpper Världsnaturfonden (WWF) sin årliga fiskguide, där man delar in fisk och skaldjur i de tre kategorierna grönt, gult samt rött ljus. För den senare kategorin avråder WWF konsumenter från att köpa fisken, på grund av att den kan komma från ohållbart fiske

  • 2017-05-10

    Jättelyft för Mathem – som blöder ännu mer

    (Market Senaste Nyheter)

    Mathem nådde nästan en miljard kronor. Men samtidigt ökade förlusten. "Vi investerar för fortsatt hög tillväxt", säger grundaren och vd:n Tomas Kull.

  • 2017-05-10

    Närproducerat lyfter livsmedelsindustrin

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    Livsmedelsbranschen har vuxit i en stadig takt de senaste åren och närproducerat leder trenden. Mellan åren 2010-2014 grundades 732 svenska livsmedelsföretag som fortfarande är aktiva. Det visar en rapport från branschorganisationen Livsmedelsföretagen. Företagen är spridda över hela landet och 60 procent ligger utanför de tre stora storstadsregionerna. – Nio av tio matentreprenörer vi intervjuade säger att den lokala anknytningen är viktig för deras verksamhet.

  • 2017-05-10

    Coop och Änglamark får pris för egna varumärken

    (Fri Köpenskap Nyheter)

    PLMA-mässan är Europas största mässa för producenter av egna varumärken. Där delas priset International Salute to Excellence Awards ut och i år tar Coop och Änglamark hem varsitt. Foto: Coop / Pressbild På mässan som hålls i Amsterdam utvärderas 380 produkter i 53 kategorier efter både design och smak. I kategorin vegetariskt tar Coop Bönbiffar med picklad blomkål hem priset medan Änglamark vinner i kategorin barnmat med Grötis havregröt.

Som branschansvarig bevakar jag aktuella nyheter och chefsfrågor inom handeln. Branschbevakningen sker i samarbete med branschföreningen Ledarna inom Handeln som jag träffar och stämmer av aktuella frågor med löpande.

 

Läs vår branschrapport!

Ledarnas branschrapport Handeln

 

 

Ledarnas branschföreningar

Inom Ledarna finns branschföreningar som ger dig lokal och branschmässig förankring, och fördjupning i ledarskapsfrågor av relevans för den bransch du verkar i. Branschföreningarna har också i uppgift att ta vara på din möjlighet att påverka Ledarnas inriktning och verksamhet. 

Hitta vägledning genom våra chefsguider

Vill du veta mer om allt ifrån arbetsrätt till karriär, lön och jämställdhet? Hitta svaren i våra chefsguider!

Bli medlem