2012-10-29

Våga experimentera dig ur krisen

KRÖNIKA Varslen duggar tätt i Mediesverige. Chefer runt om i landet brottas just nu med fallande annonsmarknad och förändrade medievanor. Det är nu som ledarskapet sätts på hårda prov. Tuffa beslut måste fattas och medarbetare får tunga besked.

Nu gäller det att inte gömma sig i chefsrummen, utan visa sig och stå för besluten bland medarbetarna. Det här är många av våra medlemmars vardag just nu. I svåra tider måste man kämpa för att lyfta blicken.

Hela västvärlden genomgår en gigantisk omvälvning på mediemarknaden. Branschen är på väg att digitaliseras fullt ut. När Medieledarna besökte London nyligen blev det väldigt tydligt att vi i Sverige inte är ensamma.

Alla letar i denna osäkra tid efter nya fungerande affärsmodeller för journalistiska produkter, men ingen tycks hitta den förlösande formeln. The Guardians redaktionsledning tror inte på en affärsmodell utan på flera olika för att finansiera verksamheten. George Brook, före detta chefredaktör på The Times och professor vid London City University, underströk vikten av att våga experimentera.

– Den nya affärsmodellen finns inte ännu men min övertygelse är att man måste våga testa en massa olika saker för att se vad som fungerar, berättade han.

Det är en tuff tid för hela mediemarknaden och samtidigt ett oerhört spännande läge. Vad gör vi i stället? Om det gamla inte funkar måste vi hitta på nytt.

Vi, nio medlemar i Medieledarna, reste tre intensiva dagar runt i den brittiska mediekrisen. Det kan på ett plan verka deppigt, men så var det inte. Visst är det mörka moln, men krisen fördjupade våra samtal om hemmasituationen.

Den här resan är ett exempel på det mervärde vi vill skapa för dig som medlem i Medieledarna. Vi vill skapa mötesplatser där idéer och erfarenheter kan brytas mot varandra och utvecklas. Vi tror att de här mötesplatserna är mycket viktiga i svåra tider.

Vår nya webbplats hoppas vi också ska kunna bli en sådan mötesplats. Här kommer du kontinuerligt att få information om kommande aktiviteter, information om vad Ledarna gör centralt för dig och finna information om vår stipendieverksamhet för dig som medlem. Här kan du också läsa flera artiklar från våra senaste studieresor och andra medlemsaktiviteter.

Du kan också lämna förslag på vad Medieledarna borde erbjuda medlemmarna i framtiden.

Vi ser gärna att du som medlem loggar in på vår medlemssajt www.ledarna.se/medieledarna och presenterar dig själv med bild och en kort text. Vår vision är att webbplatsen ska kunna bli en samtalsplats där du och andra mediechefer ska kunna dela erfarenheter och få bra tips om saker som händer i branschen.

Alla som presenterat sig själva med text och bild före den sista december deltar automatiskt i medieledarnas ljudbokslotteri där en av tjugo ljudböcker kan bli din. Tveka inte – gå in och uppdatera din presentation idag!

Andreas Miller

Ordförande Medieledarna,

Kanalchef Sveriges Radio Uppland

Text: Andreas Miller Uppdaterat: 2014-01-22

Bli medlem