2013-02-06

Gunilla Asker: ”Morgontidningens USP är en början och ett slut”

Snart sjösätter Svenska Dagbladet en ny digital affärsmodell. För inom fem år kommer morgontidningsläsandet att se helt annorlunda ut, tror Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker. Men ord som betalvägg tycker hon inte om.

För läsaren kommer det att finnas tre varianter att välja på; En prenumeration med både papperstidning och digital tidning, en enbart digital tidningsversion och ett digitalt dagspass. För snart får morgontidningsläsaren betala även för Svenska Dagbladets journalistik på nätet, i smarta telefoner och i läsplattor.

Att den förändringsprocessen har dragit igång just nu är ingen slump.

– Innehållet på nätet har behövt utvecklas och bli mer kvalitativt. Från början kunde vi därför inte ta betalt för det. Men vi borde varit snabbare på bollen. Nu är det bråttom, säger Gunilla Asker.

Men att kalla den nya it-satsningen för en betalvägg är inte aktuellt.

– Det är ett negativt begrepp. Det här handlar ju faktiskt om att skapa ett värde för kunden, säger Gunilla Asker.

Hon motiverar medarbetarna genom att lyfta fram goda exempel, som Schibstedkollegan Aftonbladet och deras Plustjänst. Hon har spanat på dem som redan vågat kasta sig ut på den digitala betalmarknaden och konstaterar att den ena publiceringsformen hjälper den andra. Det elektroniska kan till och med göra att papperstidningen säljer bättre. 

– De olika publiceringsformerna kommer att leva i samklang under en tid, så länge vi är relevanta i varje kanal. Det kommer inte att finnas en huvudprodukt om fem år, tror hon.

Även om hon inte vet hur hennes publikation kommer att se ut i framtiden tror Gunilla Asker att det finns saker som även blivande läsare kommer att vilja bevara.

– Morgontidningens USP (unique selling point) är delvis att den har en början och ett slut. Det är något som även den yngre generationen vill ha.

Hon är dessutom övertygad om att också de unga kommer att efterfråga journalistik i form av analyser och granskningar även i framtiden. Något som Gunilla Asker vill att morgontidningen håller fast vid är 360-gradersperspektivet. Läsaren ska "få rubbet".

För att lyckas i framtiden tror vd:n att det finns två avgörande faktorer:

– Nummer ett är att besvara frågan vad vill vi med kundgruppen. Sedan måste ledningen förstå teknikens möjligheter och begränsningar också, säger Gunilla Asker.

Läs mer om Digitalt betalt 2013.

Text: Lisa Åberg Uppdaterat: 2013-02-12

Bli medlem