2013-02-06

Jan Helin: ”Aftonbladet ska vara ett onlinebolag 2017”

Aftonbladet är den svenska tidning som har gått i täten och trampat upp de digitala spåren. Men vägen måste bli både bredare och bättre. Tidningens publisher Jan Helin menar att det är dags att öka takten. Om bara tre år ska Aftonbladets journalistik i elektronisk form vara företagets huvudinkomst.

I dag har Aftonbladet större intäkter från nätupplagan än från de fysiska tidningshyllorna. Ett steg i rätt riktning, menar publishern Jan Helin. Tjänsten Aftonbladet Plus, med vilken läsaren får tillgång till utvalda artiklar, har i dag 160 000 abonnenter.

– Jag vill inte skryta jättemycket över Plus eftersom paketeringen är för dålig och vi har svårt att hålla kvar kunder. Men vi bevisar att det funkar att ta betalt på nätet, säger Jan Helin.

Han förklarar att Plus bygger på ett gammalt hederligt löpsedelstänk. Läsaren klickar på något för att det inte går att låta bli, men köparen vet samtidigt inte riktigt vad som ingår i Plustjänsten. Läsaren behöver då ständigt något nytt, som inte heller går att motstå att läsa, för att hållas kvar.

Den betalmodell som nätupplagorna av New York Times och Helsingin Sanomat bygger på är bra eftersom den är lätt att förstå, tycker Jan Helin. Men den passar inte kvällstidningens målgrupp.

– Läsaren har ett annat förhållningssätt till Aftonbladet än till den prenumererade morgontidningen, säger han.

Nu är det bråttom för branschen. Jan Helin ser tre brytpunkter som medieföretagen – osentimentalt – måste passera för att överleva. Och det är nu, när ”klockan är fem sekunder i tolv”.

– Den dagen kommer när vi inte vill ha papperstidningen. Framtiden beror helt enkelt inte på en TS-siffra, säger han.

För det första måste medieföretagen få med sina läsare online. Släpp printfokus och sluta se online som ett komplement, råder Jan Helin. På Aftonbladet.se, till exempel, lägger man ut allt material och blir därmed intressant för läsaren, som också vet vad hon får när hon besöker nyhetssajten.

För det andra måste annonsintäkterna bli högre i online än i print. Den brytpunkten nådde Aftonbladet i april 2012.

– Vi älskar papperstidningen, men vi får inte vara nostalgiska, säger Jan Helin.

Den tredje brytpunkten är att låta företaget bäras helt och hållet av journalistiken online. År 2017 ska Aftonbladet vara där, enligt planen. Om lösnumren i pappersformat är olönsamma kommer de att sluta produceras.

I dag drar Aftonbladet Plus och hälsotjänsten Viktklubb in 90 miljoner kronor. Målet är att online ska generera 300 miljoner. Något som ska nås genom fler webbaserade tjänster eller att "pressa upp Plus", enligt Jan Helin.

– Men det gäller att hålla rätt på trupperna, säger han och syftar på redaktionsmiljön.

Det är IT-utvecklarna som måste stå för produktutvecklingen. Det blir en längre process att genomföra förändringar, men det är IT-utvecklarna som kan konsten att paketera den nya journalistiken, menar Helin.

Läs mer om Digitalt betalt 2013.

Text: Lisa Åberg Uppdaterat: 2013-02-12

Bli medlem