2013-02-06

Lars Dahmén: ”Vi ska inte skriva för tidningen, utan för läsaren”

Sydsvenskans publiker Lars Dahmén gästar Medieledarnas seminarium bara ett par dagar innan tidningen börjar ta betalt av sina läsare på internet. Den nya affärsmodellen har gett blandade reaktioner, enligt Lars Dahmén.

– Jag fick ett mejl där det stod: "Måste man vara idiot för att vara chefredaktör?", berättar Lars Dahmén.

Men överlag har nyheten att Sydsvenskan börjar ta betalt för sina digitala upplagor lett till positiva tillrop. Många har också, enligt publishern, sagt "Äntligen!".

– Det är absurt att vi i branschen har sett negativt på det här. Klart att vi behöver ta betalt!

Men det gäller att införa betalsystemet på ett pedagogiskt sätt. Alla Sydsvenskans prenumeranter ska registrera sig och den som vill bli ny kund har tre prenumerationsnivåer att välja på. Alla hemsidebesökare kan läsa startsidan och 20 artiklar i månaden gratis.

Den stora farhågan inför lanseringen har varit att tekniken ska fallera. För att det nya systemet inte ska skapa stora problem har tidningen satt in extra bemanning på kundservice och helpdesk.

Det vanligaste ifrågasättandet inför lanseringen har också handlat om teknik. Kritikerna har påpekat att det ät lätt att, rent tekniskt, gå runt betalväggen.

– Jag tror inte att det bli ett problem. Titta bara på Spotify och iTunes. De lyckas eftersom de har bra system till ett bra pris.

En av Lars Dahméns viktigaste uppgifter framöver är att få sin personal att se sig som annat än papperstidningsjournalister.

– Vi ska inte skriva för tidningen, utan för läsaren. Strategin är jätteviktig här, hur vi ska tänka redaktionellt i det dagliga arbetet, säger han.

Inom SDS-koncernen, där Sydsvenskan ingår, finns också gratistidningen City. Den kommer att vara fortsatt gratis digitalt. Framförallt för att den har en målgrupp (18- till 35-åringar) som inte är beredd att lägga pengar på en tidning och därför inte nås på något annat sätt. Innehållet anpassas efter målgruppen och består till stor del av nöje, klubb och konserter och helg. Så även på nätet.

Också delar av Sydsvenskans innehåll kan vara svårsålt.

– Vi kan inte ta betalt för sådant som matchresultat. Däremot kan vi ta betalt för artiklar inför matchen, kolumner och analyser. Och det både i print och digitalt.

Den digitala satsningen till trots har Lars Dahmén en ljus syn på papperstidningens framtid.

– Den kommer att hänga med otroligt länge – längre än vi tror – men få en ny roll eftersom den kommer att leva sida vid sida med det digitala.

Läs mer om Digitalt betalt 2013.

Text: Lisa Åberg Uppdaterat: 2013-02-12

Bli medlem