2013-02-06

Paula Salovaara: ”Vår framgång är goda nyheter för Sverige”

Helsingin Sanomat var först ut i Finland med att ta betalt på webben. I dag har tidningen 130 000 betalande läsare på nätet. Oväntat nog har förändringen även gett fler papperstidningsprenumeranter, berättar tidningens redaktionschef Paula Salovaara.

– Vi är ganska nöjda, så det är goda nyheter för er andra, säger Paula Salovaara till seminariebesökarna. 

Hon är en av cheferna som lett den inflytelserika tidningen in i den digitala världen. Genom att kopiera den betalmodell som New York Times använder har Helsingin Sanomat fångat upp nya kunder.

Läsaren får fem artiklar i veckan gratis. Förstasidan och allt som tidningen sprider via sociala medier är också kostnadsfritt. Utöver det finns två elektroniska betalgrupper – en billigare och en dyrare med tillgång till bland annat arkiv och tidningen i pdf-format.

Men det populäraste paketet är ändå det som innefattar både papperstidningen och allt onlinematerial. Faktum är att i samband med att läsarna börjar handla tidningen digitalt köper allt fler papperstidningen också, berättar Paula Salovaara.

– Vi har inte förlorat några besökare på nätet. Kunderna är inte alls förskräckta, säger hon och tillägger att hon är lite förvånad över den goda statistiken. 

Efter några sömnlösa nätter och många diskussioner kan pionjärerna på Helsingin Sanomat nu se att satsningen bär frukt.

Kritiken tidningsmakarna fick i början var frågor om hur man kan "be om pengar för något som borde vara gratis".

– Det var lätt att svara på: du kommer till en "betalvägg" även i mataffären. Och där får du inte ens de fem första mjölkpaketen gratis, säger Paula Salovaara.

Men den största diskussionen i samband med betalpremiären blev hur lätt det skulle vara att krypa igenom betalväggen. Det publicerades en drös artiklar och inslag av branschkollegorna med tips till intresserade smitare. Men problemet visade sig inte bli stort.

Sajten, som Paula Salovaara kallar hypersaklig till sitt innehåll, har byggts upp på ett sätt som ska gynna försäljningen. I vänsterspalt finns de snabba nyheterna och i högerspalt lyfts mer långsamt material som feature, nyhetsanalys och reportage.

– Folk kommer för de snabba nyheterna men stannar kvar för journalistiken som inte finns någon annanstans, säger Paula Salovaara.

Av den anledningen satsar redaktionen numera på mer datajournalistik och egna stora test.

Tidningens iPadupplaga genereras automatiskt från papperstidningens layoutdokument till appen. Det behövs alltså ingen nattlig bemanning på redaktionen för att hantera konverteringen efter tryckstart. Samtidigt går annonsförsäljningen bra.

– Här går det att sälja dyr reklam eftersom den ser bra ut. iPadtidningen passar redaktionen, annonsörerna och kunderna. Vi har över 100 000 läsare i iPaden, säger Paula Salovaara.

Även om det digitala betalsystemet flyter på provar sig redaktionen fram och gör förändringar allt eftersom. Ett exempel på en sämre funktion var en nerräknare som berättade för läsaren hur många gratisartiklar denne hade kvar. Den gjorde folk rädda och togs därför bort.

Något som Paula Salovaara beskriver som oväntat svårt är glappet mellan tanke och handling.

– De kreativa tankarna och förslagen från en ivrig redaktion går inte så snabbt att omvandla i praktiken.

Stämningen på redaktionen har förändrats sedan satsningen drog igång, tycker redaktionschefen. Alla har vaknat till och det finns ett enormt intresse från de 350 medarbetarna. Tanken om att det är finare att skriva i en pappersupplaga försvinner sakta men säkert på Helsingin Sanomat.

Läs mer om Digitalt betalt 2013.

Text: Lisa Åberg Uppdaterat: 2013-02-12

Bli medlem