2012-10-04

Medieledarna har skådat framtiden i London

Medieledarna i London

Krisen för dagstidningsbranschen i Storbritannien visar samma mönster som här i Sverige. Men det finns också skillnader. Nio medlemmar i Medieledarna åkte på studiebesök till London i september och besökte en rad stora redaktioner.

– Tidningarna slåss med samma verklighet som vi, alltså sviktande prenumerationer och annonsmarknad, säger Susanna Skarrie som är chefredaktör och vd på Hem&Hyra och en av deltagarna på resan.

Hon påpekar att krisen gäller affärsmodellerna och inte journalistiken, trots att det rättsliga efterspelet till Murdoch-tidningarnas stora avlyssningsskandal pågår som bäst.

Brittiska dagstidningar har ofta andra ägarförutsättningar än svenska. Många ägs av stiftelser som har en långsiktig publicistisk vision och stor uthållighet.

– Den skotska stiftelse som till exempel äger förlusttidningen the Guardian tjänar i stället pengar på MGM och använder en del av vinsten till att fortsätta ge ut the Guardian, som förlorar över 400 miljoner kronor om året. I Sverige tjänar Shibsted stora pengar på Blocket, men de använder dem inte för att ge SvD samma tålmodiga respit med sina förluster, säger Susanna Skarrie.

På BBC saknas dock varken pengar eller fokus på journalistiken. Public service-företaget har hittills satsat svindlande tio miljarder på att flytta ihop 6 000 journalister inom tv, radio och webb i ett jättelikt nytt tv-hus i London. I sitt nya kontorslandskap ska de samarbeta och publicera sig på alla plattformar. Samtidigt får tekniker, ekonomer och administratörer maka på sig till Londons utkanter.

Läs rapporterna från London här:

Historiskt skifte på Financial Times

Nio miljoner läsare – och 400 miljoner i förlust

”Media är på dåligt humör just nu”

Tio miljarder skäl för BBC:s journalister att samarbeta

Medieledarna i London
Medlemmarna i Medieledarna som åkte med till London. Till vänster BBC:s guide Andrew Griffee och därefter Anna-Karin Thorstensson, redaktionschef på Corren, Helena Sträng, redaktionschef på Nerikes Allehanda, Mona Johansson, redaktionschef på Metro, Unn Edberg, chefredaktör på Finansliv, Andreas Miller, kanalchef på Sveriges Radio Uppland, Susanna Skarrie, chefredaktör och vd på Hem&Hyra, Björn Hygstedt, informationschef på SvD, Anders Palmgren, redaktionschef och senior reporter på TV4 Nyheterna och Anders Nilsson, publisher på Norrköpings Tidningar.

Medieledarna i London

Tony Major, chef för nyhetsredaktionen på Financial Times, berättar om bland annat tidningens digitala utveckling för sina svenska chefskollegor.

Medieledarna i London

Anders Palmblad, TV4, och Medieledarnas ordförande Andreas Miller, Sveriges Radio, betraktar dagens upplaga av den rosa papperstidningen.

Andrew Griffee på BBC guidade besökarna från Medieledarnas genom mediejättens påkostade Londonredaktion. 

Medieledarna London

Medieledarna i London

Text: Martin Kreuger Uppdaterat: 2012-10-04

Bli medlem