2012-10-04

Historiskt skifte på Financial Times

Hos anrika Financial Times har antalet digitala prenumerationer precis gått om antalet prenumerationer av papperstidningen. Snart kan tryckningen på 21 platser runt om i världen vara historia.

Medieledarna i London

Tony Major (th på bilden), chef för nyhetsredaktionen i London, beskriver skiftet:

– Den digitala satsningen är lönsam och ger en liten vinst som främst kommer från prenumeration, men även från annonser. Annonsaffären på webben är fortfarande betydligt mindre än för den tryckta tidningen.

Skiftet från papper till webb drivs fram dels av efterfrågan från läsare, dels av att kostnaderna för att trycka papperstidningen är höga. I dag trycks Financial Times på 21 platser i världen, men Tony Major är övertygad om att minska antalet tryckplatser.

Det mesta som står i pappersutgåvan av Financial Times har redan publicerats på webbplatsen, där i stort sett allt material finns bakom en betalvägg och prenumerationen kostar ungefär lika mycket som papperstidningen.

Vissa artiklar är mer uppskattade i papperstidningen, som konst, medan andra blir mer lästa på webben, till exempel dem om börskurser. Detta hindrar dock inte att mycket material finns i båda kanalerna. Ibland sparar redaktionen några bra artiklar till helgutgåvorna av papperstidningen.

Tony Major tror att papperstidningen är kvar i någon form om tio år. Tidningen satsar mycket på undersökande journalistik och har inte skiftat över till snabbare nyheter i och med digitaliseringen.

Tidningen märker ett växande intresse för affärsnyheter och konstaterar också att helgmagasinet ”How to spend it” är en lönsam affär med annonser för lyxprodukter.

Det har varit svårt att göra det kulturella skiftet från print till digitalt på redaktionen. Många av skribenterna är uppvuxna med papper och har känt ett motstånd mot omsvängningen.

– I dag börjar vi morgonmötet med att titta på vårt flöde på webben. Tidigare bläddrade vi i pappersutgåvan. Men många journalister är fortfarande mest intresserade av hur det presenteras i papperstidningen, berättar Kevin, AD.

Han berättar att en utmaning för tidningen är att förproducera nyheter och inte bara reagera på aktuella händelser. I kulturförändringen ligger också att skribenter och redaktörer ska bli lika noggranna med artiklar som publiceras på webben som de som publiceras på papper. Det är fortfarande lätt att små fel slinker igenom på webben. Snabbheten får inte gå ut över korrektheten.

Ofta kan en skribent först lämna en kortare historia till webben som byggs på under dagen. Samma historia blir sedan en artikel i papperstidningen och ett videoklipp där journalisten kanske intervjuar en företagsledare framför kameran. I stället för att komma hem med ett jobb så kommer journalisten hem med tre versioner av samma jobb. FT jobbar också för att även grafiken ska komma fram på webben och i mobila versioner.

Kring 2006-2007 skar Financial Times ned personalstyrkan med 50-60 personer som fick gå genom ett frivilligt program. Sedan dess har personalstyrkan ökats igen på grund av behovet av webb-tv- och bloggkompetens. I dag finns 595 redaktionella medarbetare och det finns inga planer på att skära ned vare sig på redaktionen i London eller bland de internationella korrespondenterna.

– Det går inte längre att vara anställd här och bara publicera för print, man måste vara multikompetent. Det är upp till var och en att se över sina karriärer. En redigerare måste till exempel kunna producera grafik även för webb och en specialist bör kunna förekomma på videoklipp, säger Tony Major.

Mark berättar om bemanningen vid desken: Det finns en huvudredaktör och är ansvarig för både print och webb. Sedan finns det två nyhetsredaktörer. Samma redigerare lägger ut en artikel på webben och ritar in den på en papperssida.

Cirka 40 procent besöker FT:s webbplats från en mobil enhet. RSS-flöde förser de mobila versionerna med material, men redaktörer ser över hur det ser ut på ipad, blackburry, iphone och så vidare och anpassar exempelvis rubriker.

Financial Times har i dag en tryckt upplaga kring 300 000 och fyra olika editioner: UK, Europa, USA, Asien. Den tryckta upplagan har minskat från maxnoteringen 450 000. Samtidigt ökar de digitala prenumerationerna stadigt och ligger nu på lite mer än 300 000, precis över den tryckta upplagan. De digitala prenumeranterna liknar papperstidningsläsarna men är något yngre. 

Text: Unn Edberg Uppdaterat: 2013-09-16

Bli medlem