2013-11-13

Tunga mediechefer tror på framtiden

Mediebranschen borde sluta svartmåla sin egen framtid. Det ansåg den namnkunniga panelen på Medieledarnas senaste seminarium ”Show me the money!”. Samtidigt blir den stora utmaningen att hitta de hållbara digitala intäkterna.

Ett fyrtiotal i publiken fick ta del av insikter och framtidsidéer från (från vänster på bilden) Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén,   Bonniers utvecklingsexpert Sara Öhrvall och UNT:s publisher Hanna Stjärne under Medieledarnas seminarium hos Utgivarna i Stockholm 6 november.

Det var tydligt att framtidsfunderingarna framför allt kretsar kring digitala medier på webben och i mobilerna. Där finns det mesta utvecklingsarbetet kvar att göra, både redaktionellt, annonsmässigt och när det gäller att samla in och använda information om sina läsare. För detta krävs dock både nytänkande och stora tekniksatsningar.

Medieföretagens oftast nämnda konkurrent är Google, som förra året ensamt tog 40 procent av den digitala annonsmarknaden i världen. Hittills har inte medieföretagens försök att möta Googles frammarsch varit framgångsrika.

Marknaden för bannerannonser växer fortfarande snabbt i Sverige, men från låga nivåer. Det gör att det finns en framtidstro. Men det är inte dagens bannerannonser som kommer att försörja tidningarna på nätet, menar panelen.

Printmedier ska heller inte räknas bort, anser experterna som betraktar ryktet om papperstidningens död som starkt överdrivet.

Läs mer i artiklarna här nedan om vad seminariets fyra inbjudna deltagare förmedlade från scenen.

• Fredric Karén, Svenska Dagbladet: ”Ingen av oss har tillräckligt bra sajter”

• Hanna Stjärne, UNT: ”Att skära digital trafik ger oss nya intäkter”

• Thomas Mattsson, Expressen: ”Framtiden avgörs av innehållet”

• Sara Öhrvall, Bonnier AB: ”Vi måste bli bättre på att skapa avslut”

Text: Martin Kreuger Uppdaterat: 2013-12-17

Bli medlem