2013-11-13

”Ingen av oss har tillräckligt bra sajter”

Nyckeln till framtidens intäkter är hur duktiga vi blir på att utveckla den digitala tekniken, menar SvD:s chefredaktör Fredic Karén. För Svenskans del tror han att det kommer att kosta 15-20 miljoner per år.

Fredric Karén är övertygad om att framtidens medier är digitala, men att utvecklingen måste snabbas på.

– Vi är för dåliga rent tekniskt och det kommer krävas stora IT-satsningar framöver, slår han fast.

– Vi ska inte tro att någon av oss har tillräckligt bra sajter. Vi behöver ett helt annat tänk kring våra besökare och hur vi gör dem lojala, säger Fredric Karén.

Dagstidningarna måste bland annat bli betydligt bättre på att samla in och bearbeta data om sina läsare för att kunna erbjuda annonsörerna en bättre träffsäkerhet. Google har länge kunnat utveckla sin sökordsmarknadsföring utan att mediebranschen har hängt med.

Bannerannonsering är en marknad som växer och som driver på utvecklingen, medan intäkterna från läsarna är svårare att få.

SvD har 7 000 betalande läsare på nätet, vilket ger mycket goda marginaler per prenumerant. Men trots detta är det ännu viktigare att få många läsare att logga in, menar Fredic Karén. Då lämnar de information om sig själva som annonsörerna kan använda för sin selektering.

– Då kan du bygga digitala annonser på riktigt. Det är ingen slump att Facebook har inloggning – det ger hårdvaluta, säger han.

Papperstidningen kommer att vara Svenskans viktigaste produkt i 4-5 år och finnas kvar i åtminstone 10 år, tror Fredric Karén. Men han är inte främmande för att den om några år bara kommer att ges ut tre dagar i veckan på fredag, lördag och söndag.

– Varumärket är starkare på papper än på nätet för de allra flesta. I dag lägger vi 75-80 procent av våra personella resurser på print och 20-25 procent digitalt, men vi måste vända på det, säger han.

En riktigt bra digital lösning kostar 15-20 miljoner per år att bygga, menar Fredric Karén, som bland annat sneglar på amerikanska SB Nation, en sajt som har utvecklats ur en samling av över 300 sportbloggar. Han menar också att tidningarna måste bli mycket duktigare på att automatisera och aggregera nyhetsflödet.

Kommer han att få de pengar han behöver nu när tidningen går med förlust?

– Det beror på hur bra jag är att sälja in min framtidsmodell på Shibsted, svarar Fredric Karén. 

Text: Martin Kreuger Uppdaterat: 2013-12-17

Bli medlem