2013-11-13

”Vi måste bli bättre på att skapa avslut”

Sara Öhrvall intervjuas på scenen av Medieledarnas Martin Kreuger.

Det är synd att mediebranschen har fastnat i ett negativt tänkande, anser Bonniers utvecklingsexpert Sara Öhrvall, som är övertygad om att starka varumärken med journalistisk integritet kan tjäna pengar även i framtiden.

– Vi tar upp mobilen var sjätte minut och de digitala vanorna sitter hårt fast i dag. I framtiden kommer vi att utgå från det digitala och fundera: vad i detta är en berättelse som förtjänar att bli tryckt? säger Sara Öhrvall när hon intervjuas på scenen av seminarieledaren Martin Kreuger.

– När jag får frågan hur länge papperstidningen kommer finnas kvar svarar jag: alltid.

Medieföretagen har dock mycket att lära sig när det gäller att tjäna pengar på nätet. Framför allt är de alldeles för dåliga på att utnyttja nätets alla kommersiella möjligheter. Dagens digitala intäktsmodeller är inte framtiden, menar Sara Öhrvall.

– Ingen klickar på banners. Det är inget fel med bannerannonser, men att sälja på klickandet är inte rätt, säger hon.

– Vi kan göra mycket mer för att skapa avslut, till exempel att sälja biljetter till de filmer vi skriver om. Och något som kan utvecklas mycket är det Blocket gör, att koppla ihop användare med varandra.

Denna så kallade peer-to-peer-ekonomi exploderar. Sara Öhrvall ger exemplet att de New York-besökare som hittar övernattning hos privatpersoner via nätet i dag är fler än de som bor på hotell.

– Vi har inte sett samma utveckling än i Sverige men den kommer.

På de sociala medier sprider läsarna sina egna åsikter. Det engagemanget borde dagstidningarna bli bättre på att plocka upp och tjäna pengar på.

Det finns nya företag som är bättre på att förädla kopplingen mellan sociala och traditionella medier. Ett exempel är den irländska sajten Storyful, som har tekniken för att snabbt fånga upp vad som bubblar på de sociala medierna. Sajten faktagranskar de intresseväckande historierna och säljer sedan sitt researchjobb till nyhetsmedierna.

Slutsatsen är att det blir allt viktigare för tidningarna att det material de publicerar är kvalitetssäkrat och sant. Plus att de kan behålla greppet om den stora, breda publiken.

Text: Martin Kreuger Uppdaterat: 2013-12-17

Bli medlem