2012-11-02

Medieledarnas stipendiat besökte USA:s tuffa tidningsvardag

Gunnar

Mjuka betalväggar där tio artiklar är gratis och papperstidningsreportrar som lägger ut sina nyheter på webben så fort de har skrivit dem. Det är några av överlevnadsknepen för USA:s hårt pressade lokaltidningar, rapporterar medieledaren Gunnar Svensson.

I Chicagos förstäder räcker inte ett vanligt mord till för att kvala in som nyhet i lokaltidningen. Själva mediemarknaden är en snart sagt lika tuff miljö. Här gör hårt slimmade redaktioner vad de kan för att få tiden och intäkterna att räcka till.

Med hjälp av ett stipendium från Medieledarna reste Sydöstrans chefredaktör Gunnar Svensson till Illinois för att besöka några av tidningarna i Sun-Times-gruppen. Mest imponerad, med svenska ögon, blev han av att tidningarna får 10 procent av sina intäkter från digitala medier.

Här är Gunnar Svenssons rapport med hans spaningar och slutsatser:

 

1. Rationaliseringarna ännu hårdare än hemma

De redaktioner jag besökte (storstadstidningen Sun-Times undantagen) har relativt små redaktioner. News Tribune i La Salle berättade att de har åtta reportrar på tidningen. Plus frilansare. Ändå täcker Trib två hyfsat stora städer med omgivningar, omkring 100 000 personer bor där. Upplagan är 16 000 exemplar.

Rationaliseringarna verkar alltså ha gått längre än hos oss.

Trion Aurora Beacon-News, Elgin Courier-News och Naperville Sun produceras på samma ställe, i Aurora. Aurora ligger i mitten, från Aurora är det en halvtimmes körtid till Naperville, knappt en timme till Elgin.

I Aurora sitter redaktionen i ett stort kontorslandskap med många tomma skrivbord. ”Det har varit många nedskärningar under senare år”, berättade en av medarbetarna dystert.

Andrew Herrmann blev efter 25 år av med jobbet som andreman på Chicago Sun-Times när nya ägare tog över koncernen. De skickade honom till Aurora för att få fart på de tre systertidningarna. När jag träffar Andrew har han haft jobbet i tre månader. Det är en stressig dag, mötena avlöser varandra.

Först är det ”Budget meeting” (morgonmöte) per telefon med Sun-Times, sedan telefonmöte om sporten där han ska försöka hålla tillbaka propåer om att Aurora ska redigera mer material. Däremellan morgonmöte med den egna redaktionen.

– Mina tre tidningar är omkring hundra år gamla, berättar Andrew mellan mötena. De är starka i sina spridningsområden. Och visst finns det spänningar mellan stora Sun-Times och systertidningarna i förorterna. Men det har blivit bättre.

Hmmm... vad ska jag erbjuda Chicago i dag? Andrew Herrmann sitter i Aurora och förbereder morgonmötet.

Det byts mycket material mellan tidningarna, särskilt de små. En uppmärksammad nyhet i Chicago får ofta plats i de små tidningarna. För att en förortsnyhet ska tas med i Sun-Times krävs det att den är riktigt stor. Ett vanligt mord räcker till exempel inte, det har de tillräckligt av själva. Men en historia där en mördare tagit livet av sitt fyraåriga barn och sedan sig själv var ”city desk” intresserade av vid mitt besök.

Fem reportrar arbetar på Aurora-News, förutom sportreportrarna. Att de hinner med att producera en daglig tidning förklaras dels med att de ofta inte trycker mer än 32 sidor, i ett format som är betydligt mindre än vårt, dels med att de använder frilansare.

Frilansarna ser också till att bidra med material till de två andra tidningarna i trion. Det skulle inte fungera annars, med de relativt långa avstånden mellan städerna.

Slutsats: Reportrarna blir kvar vid sina telefoner

Att producera flera tidningar från samma redaktion är en nödlösning när läget är riktigt kärvt. Vi har ju delvis samma fenomen i Sverige, där Expressen redigerar både Kvp och GT.

Man sparar pengar men riskerar att förlora en del närhet till läsarna. Jag upplevde att reportrarna i Aurora inte var så mycket ute och rörde sig som våra. De satt mest vid telefonerna.

 

2. Betalwebb har blivit standard

Alla de tidningar jag besökte har betalwebbar.

– Det är en stark trend i USA nu, berättar Joyce McCullough, publisher på News Tribune i La Salle.

Tribune införde betalvägg i juni i år, medan de andra tidningar jag besökte har haft det betydligt längre.

– Vi har inte mött särskilt många negativa reaktioner, fortsätter Joyce. Prenumeranterna behöver inte betala för webbaccess. Och dessutom hann vår konkurrent i regionen före. Våra läsare förväntade sig nog att vi skulle följa efter Ottawa Times.

En anledning till att protesterna varit svaga är också att Tribune (liksom de andra tidningarna jag besökte) använder en mjuk betalvägg. Det betyder att besökarna kan läsa minst tio artiklar per månad gratis. Läser de mer kan de gott betala, resonerar tidningarna. Den som bara besöker deras sajter ett par gånger i veckan märker inte ens att det finns en betalvägg.

På News Tribune har man inte tappat särskilt mycket trafik till sin webbsajt. Trib erbjuder, förutom webb, e-tidning till Iphone och Ipad. De tjänsterna ingår i webbabonnemanget.

Prenumerationspriserna är modesta i USA. Åtta respektive nio dollar i månaden för tidning utburen sex dagar i veckan, inklusive digitala medier!

Hur nyheterna levereras till webbsajterna varierar. På News Tribune har man ingen webbredaktion. Reportrarna lägger ut nyheter via nyhetssystemet, och nyhetschefen stuvar om när det behövdes.

Vid Sun-Times förortstidningar jobbar tre webbredaktörer för fem tidningssajter. Samma modell som hos oss. Tidningsreportrarna publicerar, webbredaktionen skriver en del själva och redigerar materialet. Samt uppdaterar Facebook och tidningarnas twitterkonton. Kvällstid lägger nattchefen ut webbnyheter.

En finess är att fotograferna kan skicka bilder från fältet direkt till webben och få dem kopplade till rätt text.

Publiceringsstrategin är inte entydig.

– Reportrarna vill hålla på materialet, men jag tycker vi kan lägga ut det direkt, säger Andrew Herrmann.

Andrew menar att tidningarna har så många konkurrenter att det är väldigt få nyheter som de är ensamma om. Förutom andra lokaltidningar finns mängder av radio- och tv-stationer och webbsajter med intensiv lokal nyhetsbevakning, som Patch.com.

Min egen reflektion är att tidningarna verkar ha ganska ont om material som de gräver fram själva. Det är mest polisnyheter, kommunala möten och presskonferenser som bevakas. Då finns inte så stort behov av att hålla på egna nyheter till tidningen kommer ut.

Sun-Times-koncernen har likadana webbsajter för samtliga tidningar. Både de dagliga och veckotidningarna delar samma plattform. Layouten är i princip identisk, det är bara innehållet som skiljer. En smart lösning, som gör support och systemuppdateringar enklare än om alla skulle ha olika varianter.

Webbresonemanget fortsatte vid ett möte med Chris Krug, som är publisher för Sun-Times veckotidningar.

Generellt fungerar det så i organisationen att reportrarna publicerar till sina webbsidor från DTI. Webbens förstasida redigeras av respektive nyhetschef. Många redaktioner använder äggklocka så att de inte ska glömma bort att publicera under nyckeltiderna.

Chris Krug är publisher för Sun-Times - koncernens endagarstidningar. Här har han ritat upp spridningsområdena.

Slutsats: Mixa gratis och betalt innehåll

Modellen med en mjuk betalvägg verkar värd att pröva.

 En tidning kan klara sig utan särskild webbredaktion. Har man betalvägg och lägger ut frikostigt med material går det uppenbarligen att producera en bra nyhetswebb med ganska låga kostnader.


3. Mer journalistik av samma fakta

I december förra året tog Wrapports över Sun-Times – koncernen. Wrapports är ett företag som vill utveckla traditionella tidningsföretag mot mer digitalt innehåll.

Jag träffade John Puterbaugh, content manager på Wrapports.

Ett av de projekt som han jobbar med är att centralt hitta intressanta data som tidningarna enkelt kan göra bra journalistik av. Man experimenterar med att leta upp och bearbeta offentliga uppgifter med automatik.

Vid mitt besök arbetade man med att kolla vilka privatpersoner som ger bidrag i valkampanjen. Man samlade ihop uppgifterna för alla tidningars spridningsområden och skickade sedan uppgifterna (exempelvis namnen på de tio som skänkt mest pengar) till redaktionerna.

Ett annat projekt är att leverera fakta om husaffärer, motsvarigheten till de lagfarter vi brukar publicera. Namn, adress och yrke på köpare och säljare. Det har man nästintill lyckats automatisera.

Ett annat stort projekt är det svåröversättliga ”incubate the future”. Man vill underlätta sammansmältningen av papper, telefoner och surfplattor med sikte på övergången till digitala medier.

I dag får Sun-Times- gruppen 10 procent av sina inkomster från digitala medier, en siffra som känns imponerande med våra mått.

Slutsats: Dags för svenska tidningar att ha en plan

Wrapports har en plan för framtiden. Har vi det? Nej, vi kör på som vanligt och väntar på vad som ska hända.


4. Ingen satsning på form och färg 

Jag tycker inte att det finns så mycket att inspireras av i de amerikanska lokaltidningarnas design. Samtliga jag besökte kändes omoderna med våra mått mätt. De har inte färg på alla sidor, är tunnare än våra tidningar och de häftas inte.

Innehållet skiljer sig delvis från svenska lokaltidningar. Man satsar mycket på samma sorts nyheter som vi: händelsenyheter, kommunalt, brott och så vidare. Men att gräva fram egna nyheter är de inte lika bra på.

Formaten är en smakfråga, antingen väldigt avlångt eller nästan helt kvadratiskt. Jag tycker att tabloiden ger större möjligheter till modern redigering.

Redigeringen är överlag traditionell. Här finns inte mycket av det vi jobbar med, alltså att göra budskapen aptitligare genom att dela upp artiklarna i olika delar, grafik, rutor, siffror och symboler. De lägger aldrig bilder över uppslag.

Samtliga tidningar jag besökte trycks på natten och distribueras tidig morgon. Enda undantaget är News Tribune i La Salle, som trycks vid lunchtid och delas ut under eftermiddagarna.

Bill Huffhine är upplagechef på News Tribune. Tidningens tryckeri klarar inte färg på alla sidor och ger ett ganska omodernt intryck. Sydostpressarna i Karlskrona ser ut som en operationssal i jämförelse.

Marguerite Allen, marknadschef, och Lynn Barker, publisher. De jobbar med Agrinews, en veckotidning för lantbrukare i Illinois och Indiana som publiceras av News Tribunes ägare.

Hit gick stipendieresan

Jag besökte tre tidningsredaktioner:

* News Tribune i La Salle

* Chicago Sun-Times

* Aurora Beacon-News/Elgin Courier-News/Naperville Sun

* Högkvarteret för Wrapports digitala satsning i Chicago


Mina värdar:

* Joyce McCullough, publisher, News Tribune

* Chris Krug, publisher, Pioneer Press

* Andrew Herrmann, chefredaktör, Sun-Times Media West

* John Puterbaugh, Content manager/editor, Wrapports

 Slogans:

”Creditable. Colorful. Charitable.” Sun-Times

”Fear God, tell the truth, make money.” Daily Herald, Arlington Heights.

Text: Gunnar Svensson Uppdaterat: 2014-01-22

Bli medlem