Studieresa till Berlin

Medieledarna anordnar Studieresa till Berlin 1-3 april 2014

Vad händer med medielandskapet i Tyskland, Europas motor? De tryckta medierna och den högkvalitativa journalistiken har fortfarande en stark ställning, men även här börjar pappersupplagorna falla och onlineproduktionen växer.

Vilken strategi har de Die Zeits onlineredaktion? Hur tänker Berliner Zeitungs ledning? Vad har tysk public service för planer för framtiden?

Vi besöker tidningar, förlag, tidskrifter, tv och radio, svenska korrespondenter och tankesmedjor under tre intensiva dagar i Berlin 1-3 april. Medieledarna erbjuder dig som medlem möjlighet att tillsammans med andra svenska mediechefer få en fördjupad bild av förändringar i det europeiska medielandskapet. Du får också ny kunskap att ta med dig till din egen verksamhet.

Resan kostar 9 500:- (ex moms) för medlemmar i Medieledarna och 14 000:- (ex moms) för ickemedlemmar. I priset ingår flyg, hotell, transporter i Berlin och alla studiebesök.

Anmäl dig här och nu! Sista anmälningsdag 3 mars 2014.

Varmt välkommen med på en intensiv och lärorik resa.

Andreas Miller, ordförande i Medieledarna

I det programmet ingår följande punkter (med reservation för eventuella förändringar):

• Besök på den svenska ambassaden för att få en bild av Tyskland av i dag och mediernas roll i den tyska demokratin.

• Besök på public serviceföretaget i Berlin, Rundfunk Berlin-Brandenburg, RBB.

• Besök på Alex Springer-Verlags huvudkontor.

• Träff med en svensk korrespondent i Berlin.

• Besök på den månatliga tidskriften Cicero.

• Träff med en tysk medieforskare.

• Guidning i det tyska Riksdagshuset.

• Träff med en regeringstalesperson.

• Besök på dagstidningen Berliner Zeitung

• Besök på Die Zeits online-redaktion.

Text: Camilla Svanström Uppdaterat: 2014-02-11

Tid och plats

Betyg

Bli medlem