2012-09-13

”Det är viktigt att visa att jag är mänsklig”

Martina Anlér

Att inte blogga eller synas på Facebook eller Twitter vore en omöjlighet. Det säger Martina Anlér, förbundsordförande för Röda Korsets ungdomsförbund.
– Sociala medier är ett viktigt verktyg för att uppnå våra mål.

Martina Anlér avgår i höst som förbundsordförande för Röda Korsets ungdomsförbund efter tre år på posten. Under den tiden har sociala medier blivit ett allt större inslag i hennes dagliga arbete. Hon twittrar, finns på Facebook och har en blogg på organisationens webbplats, där hon flitigt delar med sig av både skriftliga och rörliga inlägg.

Men det tog tid att hitta rätt ton för att kommunicera på nätet med medlemmar och andra intresserade, säger Martina Anlér.

– Jag har fått tänka över var jag möter dem jag vill prata med. Vad går de i gång på? Vad delar jag med mig av och till vem och i vilket syfte? Det går att både vara personlig och att företräda en organisation på samma gång, det skulle vara ganska tråkigt att bara trycka ut budskap gång på gång. Genom att skapa en relation till mig som person kan jag samtidigt få ut information om vad vi gör.

På bloggen kan därför ett inlägg handla om ungdomsförbundets arbete mot främlingsfientlighet och rasism, och ett annat om hur Martina Anlér har skapat en mapp där hon sparar på fina mejl som hon har fått och som peppar henne när det känns motigt.

– Det är viktigt att visa att jag är mänsklig, att jag inte sitter på en post som ingen annan kan uppnå. Men jag sorterar ganska mycket och vill kunna stå för allt, både på nätet och i verkliga livet. Jag skulle aldrig skriva exempelvis att ”i dag är jag bakfull”. Men alla har olika gränser.

Välj rätt kanaler

Martina Anlér råder andra ledare att noga tänka igenom vilken typ av organisation de företräder och vilka kanaler som ger mest nytta.

– För ett företag på en liten ort kanske inte Twitter är rätt form, då kanske en bra webbplats ger mer. Vad har du tid med, vad känns kul? Vill du ha dialog eller bara sprida information? Vill man visa på framgång är det bra att ha konkreta exempel att dela med sig av på ett ödmjukt sätt, och inte bara skriva ”vi är framgångsrika”, säger hon och fortsätter:

– Folk tröttnar på den som bara är en ”organisationsrobot”. Var generös med delningar och kommentarer. Både du och organisationen tjänar på att det både är ett givande och tagande.

Martina Anlér konstaterar att kommunikation via nätet lämpar sig synnerligen väl i hennes roll som ordförande för en idéburen organisation som vill delta i samhällsdebatten och riktar sig mot personer under trettio år.

– Sociala medier är en bra temperaturtagning. Medlemmarna säger ifrån om det är något som de inte tycker om. Jag ser det också som ett viktigt verktyg för att uppnå våra mål: att föra diskussioner med politiker och driva sakpolitiska ståndpunkter och kampanjer. Vi har bland annat haft en kampanj på Facebook där människor kunde visa sitt stöd för papperslösa flyktingars rätt till vård.

Martina Anlér säger att det som chef gäller att hela tiden ha i åtanke att det finns frågor som inte passar att ta över internet.

– Sociala medier lämpar sig inte för djupare dialoger. Då är det bättre att ringa eller boka ett samtal öga mot öga för att ta en fråga vidare.

– Och ska du kritisera något på nätet gäller det att kritisera sak och inte person. Det du skriver finns kvar i all evinnerlighet. Jag är inte särskilt konfrontativ och skulle aldrig gå till personangrepp.

Återkoppling och input

Martina Anlér tycker att det finns många spännande dimensioner av sociala medier, inte minst för varumärkesbyggande och vilken bild som ges av en organisation. Själv tycker hon att sociala medier är av stor nytta för den som vill utöva ett värdebaserat ledarskap.

– Det ger mig väldigt bra återkoppling och input. Leder jag på rätt sätt? Är det det här medlemmarna vill? Det ger bra övning i att få kommunikation och handlande att gå hand i hand, säger hon.

På Röda Korsets Ungdomsförbund finns inga skriftliga riktlinjer för hur medarbetare ska hantera sociala medier i arbetet. Än så länge har det inte funnits något behov av det, säger Martina Anlér.

– I vår styrelse pratar vi mycket om hur vi ska agera, men hittills har det funkat bra hos oss. En del medarbetare har ett Facebook-konto privat och ett kopplat till jobbet. Våra medlemmar är också bra på att hålla dialogen konstruktiv. Men skulle det bli fel får vi prata om det i efterhand.

Ringar på vattnet

För Martina överväger nyttan med sociala medier den tid som lätt uppslukas vid användandet. Men varje chef måste ställa sig frågan om det är värt att ha en medarbetare som exempelvis bloggar på arbetstid, menar hon.

– Det måste ju ge något. För oss passar det väldigt bra. Våra medlemmar är bra på att synliggöra det vi gör exempelvis via "delningar" på Facebook. Det är inte bara jag som är organisationen och om alla tar ansvar för hur mycket vi syns ger det ringar på vattnet.

Hur skulle det vara om Röda Korsets Ungdomsförbund inte syntes i sociala medier, utan kanske bara hade en hemsida med kontaktuppgifter?

– Oj, det har jag svårt att ens föreställa mig. Det vore en omöjlighet att inte använda sig av de lösningar som finns. Våra medlemmar ställer krav på tillgänglighet.

Martinas tre bästa tips om sociala medier

  • Gör bara det du har tid med.
  • Tänk på att saker finns kvar på internet för alltid. Skriv inte något som du inte
    skulle säga öga mot öga.
  • Försök hitta en egen ton i det du skriver, men låt dig inspireras av personer som du själv följer. Vad gör dem intressanta?


Martina Anlér

Jobb: Avgående förbundsordförande för Röda Korsets ungdomsförbund.
Ålder: 30.
Bor: I Malmö.
Karriär: Har tidigare jobbat som utvecklingskonsulent för Svenska scoutförbundet. Är statsvetare, med en fil mag från Uppsala universitet.
Antal personer som rapporterar direkt till Martina: En. Därtill kommer en stab på femton personer samt åtta styrelseledamöter.


Foto: Kalle Assbring.

Detta är en längre version av en artikel som är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 9, september 2012.

Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem