2008-12-15

Full fart på pepparkaksbaket

Joakim Inaeus.

Juletid är pepparkakstid. På Annas pepparkakor i Tyresö innebär det att högsäsongen är här. 350 000 kakor i timmen tillverkas på bageriet. Bråda tider med andra ord för Joakim Inaeus, vd för Annas pepparkakor, och hans personal.

Annas pepparkakor är ett familjeföretag med anor. Företaget grundades redan 1929 av systrarna Anna och Emma Karlsson. De drev en husmorsskola på Östermalm i Stockholm och startade hembageriet för att finansiera skolan.

Sedan ett par månader tillbaka är belgiska Lotus Bakeries ny huvudägare av Annas.

– De två företagen kompletterar varandra väl – både geografiskt och produktmässigt, berättar Joakim Inaeus.

Lotus Bakeries säljer också kakor och har produktion i ett stort antal länder, men har inte funnits i Skandinavien tidigare. Joakim Inaeus ser stora tillväxtmöjligheter med den nya ägaren.

– Det är en klockren match. Lotus har också en bakgrund som familjeföretag, ser värdena i vår produkt, och har jobbat under lång tid med stark tillväxt. De är ett väldigt bra fundament för oss, och vi ska "sätta" deras produkter här på den skandinaviska marknaden, förklarar han.

Högtryck kring jul

I Sverige sker hela 70 procent av Annas försäljning under två intensiva månader kring jul. Då kompletteras de 40 anställda på bageriet i Tyresö med 20 säsongsanställda. Den lokala förankringen i Tyresö är mycket stark, och många av de säsongsanställda är studenter.

– Att ha säsongsanställda är en naturlig del i vårt sätt att jobba. De flesta återkommer år efter år, och majoriteten av de anställda bor i närområdet, berättar Joakim Inaeus, som tror att många tilltalas av att arbeta på ett lokalt företag som verkar på den internationella marknaden.

För att minska sitt beroende av julförsäljningen, och för att sprida inkomsterna under året, satsar nämligen Annas på export.

– Utanför norra Europa äter man pepparkakor under hela året – där är de är inte lika starkt förknippade med julen som här, berättar Joakim Inaeus.

Annas säljer nu sina pepparkakor i 38 länder, och Ikea är den enskilt största exportkunden.

– Det är kul att vi symboliserar Sverige när vi säljer pepparkakor och pepparkakshus utomlands. Det är något vi stolta över, säger Joakim Inaeus.

Ansvar och delaktighet

Som chef strävar Joakim Inaeus på att bygga team som är självgenererande på kraft och idéer.

– Jag försöker vara tydlig med vad jag vill, och ge ansvar till min personal. Jag vill att mina medarbetare ska känna sig delaktiga i processer och ta egna beslut. Jag tror att det är det bästa sättet att få företag att växa.

På Annas jobbar man med en strategisk plan som är offentlig och lättillgänglig för alla anställda. Den strategiska planen bryts ner till handlingsplaner på avdelningsnivå.

– På det här sättet får vi en gemensam agenda. Alla anställda ska känna sig delaktiga, säger Joakim Inaeus.

Framgångsrecepten

I Sverige är Annas pepparkakor marknadsledande när det gäller pepparkakor. Joakim Inaeus tror det finns flera förklaringar till varför det går så bra.

– Vi är stenhårda på kvalitén – vår produktkvalité är det viktigaste vi har. En missnöjd kund återkommer inte.

– Ytterligare ett framgångsrecept är att inte urholka varumärket genom att börja producera andra produkter. Vi har blivit vid vår läst, förklarar han.

Engagerande kakor

På Annas har man mycket kontakt med konsumenterna.

– Vi får många brev och telefonsamtal. Pepparkakor och jultraditioner är ett ämne som engagerar enormt. Jag blev nästan förvånad när jag började på Annas.

En del hör till exempel av sig och delar med sig av favoritrecept, och en del berättar om sina jultraditioner, berättar Joakim Inaeus.

Själv avnjuter han gärna sina pepparkakor på traditionellt vis tillsammans med glögg, och kanske en bit ost.

– Men att äta en trave varma pepparkakor med mandelsmak, som kommer direkt från bageriet, det är lilla julafton för mig!

 

Fakta - Annas pepparkakor

  • Annas bageri har en maxkapacitet på 350 000 kakor/timme.
  • Efter degblandningen förvaras pepparkaksdegen svalt i minst 20 timmar för att få fram den optimala smaken.
  • Annas levererar cirka 5 000 ton kakor och kex per år. (Det innebär cirka 1 miljard kakor.)
  • Storsäljaren är 300-gramsasken med de klassiska blomformade pepparkakorna.Annas säljer också byggsatser till cirka 800 000 pepparkakshus/år.
  • Delarna till pepparkakshusen plockas ihop av robotarna Hans och Greta.
Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem