2011-03-14

”Fuska inte med ledigheten”

Andreas Bjurman. Foto: Johan Bergmark

Kort, lång, intensiv eller vilsam. En semester kan vara på många sätt. Men det viktigaste är att den är sammanhängande. – Alla behöver semester för att återhämta sig, säger Andreas Bjurman, vd och naprapat på Access Rehab i Stockholm.

För tre år sedan startade Andreas Bjurman Access Rehab – som erbjuder behandling, träning och rehabilitering av skador – tillsammans med två kollegor.

I juli 2010 flyttade de verksamheten till ljusa lokaler längst ner på Sveavägen i centrala Stockholm. Då Andreas är både verkställande direktör, med åtta anställda, och naprapat som behandlar, är han i perioder utsatt för stress och långa arbetsdagar. För att må bra och orka är han noga med att ta ledigt – kortare och längre perioder – samt att få återhämtning i vardagen.

– Jag måste försöka leva som jag lär. Jag kan inte ge mina kunder och anställda råd om sömn, kost och motion om jag inte själv tänker på att ha en balans i livet. För mig är återhämtning att sova bra, äta sunt och motionera. Det ger mig stryka och mental ork.

Sömnen viktigast

Han visar runt och slår sig ner i det nyinredda konferensrummets vita möbler med inredningsdetaljer i lime. Ur en högtalare strömmar musik.

– Jag tar alltid minst tre veckor sammanhängande ledighet på sommaren, och jag är alltid ledig över jul och nyår – i fjol tog jag två veckor. Det var nödvändigt, menar Andreas Bjurman.

För Andreas är den viktigaste återhämtningen sömnen, något som måste fungera både i vardag och under lata semesterdagar.

– Om du inte sover ordentligt får kroppen svårt att återhämta sig och det går snabbt utför. Utan sömnen fungerar hjärnan sämre, du blir irriterad och får lättare infektioner. Jag tänker dessutom på att äta bra mat även om jag är ett kakmonster, säger han och skrattar.

Aktiv ledighet

Andreas Bjurman tävlar i multisport och under ledigheterna vill han också vara aktiv.

– Jag har svårt för att ligga stilla på en strand och läsa. Jag vill röra på mig och vara i gång. På vintern åker vi alltid till fjällen.

Enligt Andreas är det sunt att ta flera veckor sammanhängande ledighet i kombination med någon vecka eller en långhelg här och där.

– Mitt råd till andra chefer är att inte fuska med ledigheten. För att vara en bra chef bör du visa att du kan släppa verksamheten, delegera och lita på dem som du jobbar med. Ett annat tips är att försöka trappa ner någon vecka innan du stämplar ut, för annars tar det en vecka att varva ner. Och testa gärna att avsätta en timme i veckan, om du måste, till att kolla av mejl. Om du är chef kan det ingå i jobbet. Men gör det inte varje dag, uppmanar Andreas Bjurman.

Risk för utmattning

Andreas Bjurman menar att alla, oavsett ålder eller yrke, behöver en längre sammanhängande ledighet varje år. Om du börjar tulla på det finns risk för sjukdom.

– Jag träffar ofta patienter i riskzonen. De kommer på ett tidigt stadium med värk och trötthet. Det kan bero på stress och brist på vila, och det måste man ta på allvar. Om du inte återhämtar dig och slarvar med sömnen, går det snabbt utför. Studier visar att människor som har sovit lite under cirka sex veckor riskerar att drabbas av en stresskollaps.

– Och driver du det ännu längre finns det risk för en allvarlig utmattning.

Sök hjälp i tid

Symptomen på för mycket stress kan vara värk, irritation, koncentrationssvårigheter, sömnproblem, trötthet och oförmåga att göra flera saker samtidigt.

– Som chef är det naturligtvis väldigt viktigt att tänka på att inte stressa och vilka signaler ditt beteende kan sända ut till anställda om du gör det. Om du slarvar med ledighet och jobbar för mycket, hur tror du då att dina medarbetare ser på sig själva och sitt arbete?? Om du upplever för mycket stress och har svårt att koppla av – sök hjälp i tid! Då får du hjälp med att bryta den onda cirkeln, samt råd om avslappning. Själv har jag inte några problem att släppa jobbet när jag är hemma. När jag lägger mig för att sova somnar jag på en minut. Men om det tog längre tid, ja, då skulle jag bli orolig.

Vikten av vila

Andreas Bjurman minns en tävling i multisport då han inte sov på 72 timmar.

– Jag svamlade och drabbades av minnesförlust. Efter det har jag verkligen förstått vikten av sömn, vila och återhämtning.

Efter en jul och ett nyår med färre lediga dagar än andra jular ser även Andreas fram emot sommarledigheten.

– Det blir härligt med ljus, värme och långa dagar.


Andreas tre semestertips:

  • Semestra sammanhängande. Ta minst tre veckor i följd och gärna någon längre helg under året.
  • Planera din semester. Ska den vara lugn, aktiv, lång eller kort? Kom ihåg att försöka varva ner redan veckan innan din ledighet börjar.
  • Återhämta dig i vardagen. För att orka, kom ihåg att sova bra, äta sunt och röra på dig.


Detta är en längre version av en artikel som är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 3 mars 2011.

Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem