2008-11-05

Hantera stressen

Dan Hasson. Foto: Christoffer Edling

Dan Hasson, forskare och författare till boken ”Stressa rätt”, delar med sig av några tips för en effektiv stresshantering och bättre problemlösning. – Hemligheten för att stressa rätt är att kombinera stressen med adekvat återhämtning, förklarar han.

Enligt Dan Hasson är det inte ohälsosamt i sig att stressa – om stressen är lagom, regelbunden och om man får tillräckligt med återhämtning. Långvarig stress utan tillräcklig återhämtning är däremot farligt för hälsan.

– Effektiv stresshantering är inte komplicerat och behöver inte ta så mycket tid. Integrera stresshantering i vardagen, uppmanar han.

Men det är många som inte vet hur de ska hantera sin stress och kunna varva ner.

– Mitt grundläggande tips när det är stressigt är att andas långsamt och djupt, säger Dan Hasson.

Han tror att en hel del chefer känner sig belastade av att höra att "du är så stressad". Det kan till och med leda till skuldkänslor över stressen och negativa självuppfyllande profetior.

Byta emotionella tillstånd

Dan Hasson har i sin bok flera tips på konkreta övningar som man kan praktisera för att bättre hantera sin stress. En av dessa kallar han "tjugo-sekunder-vid-dörren". Övningen passar bra att göra om man kommer hem från jobbet och känner sig stressad efter en tuff dag. Det handlar om att ersätta en negativ känsla med en positiv genom att fokusera på en positiv situation och känsla.

– Genom att gå in i en annan känsla lär man sig att byta ett emotionellt tillstånd, förklarar Dan Hasson.

Övningen är enkel och snabb att utföra, och brukar ge bra effekt på en gång, berättar han.

Undvik undvikande

Att ha huvudet fullt med problem som gnager är stressande. Genom att skriva ner problem blir de konkreta och lättare att se konstruktivt på.

– Undvik undvikande. Ta istället en ordentlig titt på problemet och ställ dig själv frågor som "Vad väcker problemet för känslor?", "Varför är det obehagligt?" och "Vad kan jag lära mig av detta?", tipsar Dan Hasson.

På det här sättet gör du något som känns okontrollerbart mer kontrollerbart. Och därmed minskar din stress.

– Det som stressar oss mest är nämligen det okontrollerbara, säger Dan Hasson.

Ha vinnarperspektiv

Förhållningssättet är en avgörande faktor när det gäller stresshantering och problemlösning. Ett knep för att försöka lösa stressande problem som man brottas med kan till exempel vara att se på problemet ur ett "vinnarperspektiv". Du kan till exempel försöka föreställa dig hur någon du känner eller en förebild – som du tror skulle lösa problemet lätt – skulle uppleva problemet och lösa det.

– Eller försök se på problemet ur ett humoristiskt perspektiv. Hur skulle du då kunna lösa problemet?

Genom att tänka så här kan du komma ur dina invanda tankebanor och få nya, mer kreativa, infallsvinklar och kanske lösningar på utmaningarna, menar Dan Hasson.

– Du behöver öva och upprepa stresshanteringsövningarna för att få bästa effekt. Upprepning är inlärningens moder, säger Dan Hasson.

Stressade medarbetare

Förutom att hantera sin egen stress kan det ju vara medarbetarnas stress som behöver hanteras.

– Lär dig mer om hur människor fungerar. Ta reda på vad de anställda behöver för att må så bra som möjligt. Om du inte kan göra det själv, ta hjälp av personalavdelningen eller friskvårdskonsulter, rekommenderar Dan Hasson.

Han tipsar slutligen också om att ge de medarbetare som önskar det mer återkoppling, och att vara så tydlig som möjligt i sin kommunikation.

 

Tjugo-sekunder-vid-dörren-övningen

Ett ganska vanligt scenario är att man kommer hem och är sliten efter en lång och kanske händelserik arbetsdag. Många gånger vill man då ventilera sina tankar och känslor. Så när man kommer hem, brakar man in genom ytterdörren och kommer fram till en intet ont anande partner och säger: "Du anar inte vilken hemsk dag jag haft idag..." Det är oftast inte så att man frågar sin partner om han eller hon har tid och lust att lyssna.

Därför brukar ett av tre olika scenarion utspela sig: I det första lyssnar partnern och allt är frid och fröjd. I det andra "halvlyssnar" partnern och det kan bli okej, men någorlunda tryckt stämning resten av kvällen. I det tredje scenariot lyssnar inte partnern som man önskar och stämningen kan bli spänd och otrevlig resten av kvällen.

Tjugo-sekunder-vid-dörren-övningen kan motverka denna obehagliga situation och är också i övrigt bra på flera sätt. Den är bland annat enkel och snabb att utföra och brukar ge omedelbara effekter. För att den ska få långvarigt positiva konsekvenser är det bra om man upprepar den minst 20–30 dagar i sträck. Då blir den en vana och lättare att upprätthålla automatiskt eller vid behov i framtiden.

Gör så här:

Innan du går in genom ytterdörren, stanna upp och dra några djupa andetag så att du kommer ner i varv.

Tänk nu på något som gör dig riktigt glad. Det kan vara vad som helst – exempelvis när du lyckades med en svår uppgift och fick beröm, när du fick ditt första barn eller när du gifte dig. Om du inte kommer på något från verkliga livet som gör dig riktigt glad går det lika bra att fantisera om något.

När du känner dig riktigt glad, öppna dörren och gå in.

Vad tror du blir annorlunda om du gör så? Hur tror du att kvällen kommer att arta sig? Det kanske känns fånigt att göra detta första gången, men effekterna brukar bli påtagliga.

Beskrivningen av övningen Tjugo-sekunder-vid-dörren är hämtad från Dan Hassons bok Stressa rätt (Viva förlag), och återges här något förkortad. I boken finns fler övningar. Dan Hasson har också tagit fram ett webbaserat stresshanteringsverktyg som du hittar på www.healthwatch.se/

Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem