2011-09-15

Inblick är Ebbes recept för lönsamhet

Ebbe Johansson. Foto: Dragan Mitrovic

Ebbe Johansson, vd på Duse Udde Camping, har god erfarenhet av att köpa ett företag och sedan utveckla verksamheten maximalt. Hans bästa råd till andra ledare handlar om att göra personalen delaktig i hur det går. – Gå igenom resultaten varje vecka och tala om när de gjort ett bra jobb. Det skapar engagemang och lojalitet.

Så här i september saktar tempot in på Duse Udde camping. Den värsta ruschen är över. Gäster finns här året runt och några av dem som är kvar blickar ut över ett Vänern som glittrar i mörkblått.

Här möter vi Ebbe Johansson, som arbetar som vd för Duse Udde Camping, sedan i januari 2010. Han funderar ständigt på hur han kan utveckla och förbättra verksamheten. Det är ett tankesätt han har med sig sedan han drev spelbutik på nittiotalet och framför allt sedan han jobbade som franchisetagare på McDonald's.

– McDonald's är verkligen en tuff och bra skola i verksamhetsutveckling. Här mäts allt hela tiden. Alla som jobbar har koll på när lönerna är intjänade, hur mycket pengar de sålt för med mera. Där insåg jag att de som jobbar blir peppade av det, berättar han.

Öppen med resultaten

Redan när han drev sin spelbutik bestämde han sig för att vara öppen med alla resultat för sina anställda. Han ville att de skulle veta precis hur det gick för butiken hela tiden, hur mycket spel de sålt för och hur de kunde slå rekordet från förra veckan.

– Det är det bästa råd jag kan ge andra ledare. Var inte rädd för att vara helt öppen med hur det går ekonomiskt. Alla vill spela i det vinnande laget. Om de anställda vet att de är nära att slå ett säljrekord, så blir de allra flesta väldigt motiverade, säger Ebbe Johansson och fortsätter:

– Det sämsta du kan göra för din verksamhet är att inte ge någon feedback alls till de anställda. Jag tycker man ska tala om på vilka sätt de jobbat bra och vad som inte fungerar. Skilj på person och arbetssätt, säg aldrig: "Du är så långsam" – visa i stället på vilka rutiner som gör att det går snabbare.

Hitta motivationen

När Ebbe Johansson och hans fru köpte spelbutiken omsatte den 15 000 kronor per vecka. Vid försäljningen 1999 hade omsättningen per vecka stigit till 350 000 kronor. Några av hans bästa tips för att utveckla verksamheten är att hitta motivationen hos alla anställda och att fråga kunderna vad de anser fungerar och inte.

– Vi var ofta med i säljtävlingar som ATG anordnade. De anställda älskade att se att vi ofta vann eller låg i topp på deras listor. Vi var också noga med att fråga kunderna vilka spel de gärna ville prova, och vi lade snabbt ner de spel som inte fungerade, berättar Ebbe Johansson vidare.

Men det har inte alltid varit enkelt. När Ebbe Johansson precis tog över spelbutiken var han ovan vid att möta människor och led av blygsel. När de första kunderna kom in i butiken vågade Ebbe inte möta dem, utan lät sin fru och delägare, göra det i stället.

– Jag var tvungen att tvinga mig själv till slut, och det gick. Några år senare höll jag tal inför en publik på 700 personer, när vi vann en tävling i god service på McDonald's, berättar Ebbe Johansson och skrattar.

Involvera de anställda

Verksamheten på campingen går bra och visa goda resultat. Här omfattar verksamheten bland annat boende, tre restauranger och ett aktivitetsområde med bland annat minigolf och uthyrning av båtar.

Om det är någon del som visar ett dåligt resultat så anser Ebbe Johansson att även där är det bästa receptet att involvera de anställda så mycket som möjligt.

– Jag är rak och presenterar resultatet för de anställda. Sen frågar jag dem om de kommer på några sätt som vi kan jobba smartare på och jag får alltid många kloka svar. Det kan handla om att gästerna går fram till baren direkt och beställer sin dryck och inte behöver vänta på serveringspersonalen, eller att placera buffén på ett smartare ställe. Små saker som betyder mycket för resultatet.

Nästa mål

Vid en tillbakablick ser det onekligen ut som Ebbe Johansson älskar att gå in i en verksamhet, utveckla den så mycket som möjligt och sedan sälja den.

När du utvecklat campingen så mycket som du kan – vad ska du hitta på då?

– Jag stortrivs med mitt jobb på campingen och jag har väldigt mycket kvar att göra här. Just nu har vi fyra solida stjärnor, men mitt mål är att ha fem. Då måste vi bygga ett poolområde och erbjuda fler aktiviteter. Men det är ju bra att ha något kvar också, säger Ebbe Johansson.


Ebbes tre tips för att utveckla verksamheten:

  • Gör de anställda delaktiga i resultat och omsättning. Det skapar engagemang och lojalitet.
  • Om det är någon anställd som har en negativ inställning, tala med den personen. Negativ energi är förödande för arbetsklimatet.
  • Mät och följ upp resultatet veckovis.


Ebbe Johansson

Jobb: Vd på Duse Udde Camping. Under högsäsong rapporterar 50 personer till honom.
Ålder: 42.
Bor: Säffle.
Karriär: Utbildad plåtslagare, har drivit en spelbutik, varit franchisetagare på McDonald's och öppnat Harrys i Säffle.
Senaste kontakten med Ledarna: Är ny som medlem, men planerar att gå utbildningar om ledarskap samt vill starta ett chefsnätverk i Värmland, där Ledarna kan bidra med kontakter.


Detta är en längre version av en artikel som är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 9, september 2011.

Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem