2010-12-09

”Jag tröttnade på orimliga kötider”

Philip Marriott. Foto: Peter Westrup

Besvikelsen efter besöket på vårdcentralen fick Philip Marriott att teckna Trygg-Hansas sjukvårdsförsäkring via Ledarna.
– Ledarnas erbjudande om medlemsförsäkringar hos Trygg-Hansa fungerar enkelt och smidigt. Det kostar en del, men det betalar jag med glädje, säger Philip Marriott, marknadschef på SPT Plasmateknik i Lund.

Namnet "frivillig gruppförsäkring" som Ledarnas medlemsförsäkringar också kallas för är lite missvisande, men vad det handlar om är att Ledarna i kraft av sina drygt 81 000 medlemmar kan få ner kostnaderna för premierna och samtidigt få bra villkor. Ledarna erbjuder därför sina medlemmar via Trygg-Hansa ett omfattande skydd vid olycksfall, sjukdom och dödsfall till en rimlig premiekostnad.

Alla nya medlemmar i Ledarna som är fullt arbetsföra omfattas automatiskt av en liv-, sjukkapital- och olycksfallsförsäkring i tre månader utan att behöva betala någon premie. Under den här tremånadersperioden kan medlemmen utöka sitt försäkringsskydd, höja belopp eller lägga till medförsäkrad helt kostnadsfritt. Därefter får medlemmarna själva avgöra vilka försäkringar han eller hon vill fortsätta att betala för.

Gruppförsäkringar

En medlem som fått hjälp och ersättning från sin sjukvårdsförsäkring hos Ledarna är Philip Marriott. Han arbetar som marknadschef på ett litet företag i Skåne som tillverkar och säljer maskiner för att skära i metall. Bland kunderna finns bland andra Volvo Lastvagnar.

Sedan flera år har han tecknat gruppförsäkringar genom Ledarna. "Hela registret", säger Philip Marriott själv. Där ingår förutom en inkomstförsäkring från Bliwa, en sjukvårdsförsäkring, en barnförsäkring samt en liv- och olycksfallsförsäkring.

I Ledarnas gruppavtal med Trygg-Hansa ingår nio försäkringar. Förutom dem som Philip Marriott redan nämnt finns även Händelseförsäkring som kan ge skattefri ersättning direkt vid fastställd diagnos (bland 20 olika diagnoser), sjukkapital och sjukförsäkring, som båda rör ersättning vid långvarig sjukdom. Därutöver erbjuder Ledarna även seniorförsäkringar och studentförsäkringar via Trygg-Hansa.

Medlem i många år

Philip Marriott har varit medlem i Ledarna i många år, men inte reflekterat över hur sjukvården fungerar förrän han för fyra år sedan ville träffa läkare på en vårdcentral.

– Man var tvungen att ringa en viss tid och sedan fick jag sitta i kö i väntrummet
en halv dag. Varför ska man behöva vänta? Jag härsknade till och började titta på det här med sjukvårdsförsäkringar, berättar han.

Men det fanns fler orsaker till att Philip Marriott intresserade sig för sjukvårdsförsäkringarna.

– Min hustru har bott i Bulgarien och behöver man en läkare där så får man det på en gång. Den enskilt viktigaste anledningen till att vi tecknade försäkringarna var att vi inte kände oss trygga i den offentliga vården när det gäller specialister.

Patienten en kund

Philip Marriott menar att många saker blivit bättre i svensk sjukvård på senare år:

– Sjukvården har infört hälsovalet, det vill säga att pengarna följer patienten. Det är ett tecken på att man har insett att patienten är en kund, säger han och fortsätter:

– Visst är vårdgarantin bra, det vill säga att alla ska få träffa allmänläkare för diagnos eller remiss inom rimlig tid, men ska man vidare till en specialist så finns det inget som säger att man inte kan få vänta i ett par år.

Ringde Trygg-Hansa

Philip Marriott är mycket nöjd med hur hans sjukvårdsförsäkring fungerar även om han inte haft behov av någon omfattande sjukvård.

– Jag sökte vård akut i våras. Efter det ringde jag ett nummer till Trygg-Hansa för att berätta att jag ville ha ersättning för patientavgifter och mediciner. De var väldigt medgörliga och trevliga. Inga jobbiga ifrågasättanden som "Har du verkligen betalat så mycket?". I försäkringen ingår ersättning för utlägg inom offentlig vård som till exempel patientavgifter och eventuella mediciner.

Sjukvårdsplanering

I sjukvårdsförsäkringen ingår även Trygg-Hansas så kallade "sjukvårdsplanering". Dit ska man alltid ringa först för att få hjälp med tidsbokning för privat vård. Numret framgår på det sjukvårdskort man får vid tecknandet av försäkringen.

Sjukvårdsplaneringen är bemannad med sjuksköterskor som hjälper försäkrad medlem att snabbt och på sina villkor få hjälp med att komma till en privat läkare eller specialist. Dessutom garanteras tid för exempelvis en operation inom 20 arbetsdagar.

– Min hustru var för en tid sedan tvungen att gå till en specialist för sina ögon. Det handlade mer om ett obehag och var inte ett allvarligt problem. Hon försökte ringa till vårdcentralen. De kunde skriva en remiss, men det var lång väntetid.

Till slut var Philip Marriotts hustru tvungen att gå akut för att få träffa en specialist. Han berättar att de på ögonkliniken ungefär sa "kom inte hit". Efter ett halvt dygns väntan på akuten fick hon träffa en ögonläkare.

– Då kände vi att så här ska det inte vara. Vi ringde Trygg-Hansas sjukvårdsplanering och de ordnade en tid hos specialist på bara någon dag. Det har fungerat mycket bra, det känns bra att man är garanterad att få specialistvård inom några veckor. Mer än så ska man inte behöva vänta, avslutar Philip Marriott.


Philips tre försäkringstips:

  • Se noga över ditt försäkringsskydd.
  • Gå igenom vad dina försäkringar täcker.
  • Kolla vad försäkringskassan betalar jämfört med din lön.
Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem