2011-12-09

”Läs på noga innan du väljer”

Jonas Junegard. Foto: Johan Bergmark

Tack vare sin sjukvårdsförsäkring fick Jonas Junegard, platschef på Peab Asfalt, snabb och effektiv hjälp när han behövde den som mest. – Jag är otroligt nöjd. Det går inte att komma ifrån att verksamheten påverkas rejält när chefer är sjukskrivna längre än nödvändigt, säger han.

De vanligaste skadorna när man lägger asfalt är förslitningar i nacke, axlar och rygg, men eftersom Jonas Junegard numera arbetar som platschef på Peab Asfalt anser han själv att det är stress som utgör det största hotet mot hans egen hälsa. Under högsäsong, april till november, arbetar han långa dagar och telefonen ringer konstant – när det är som mest att göra tar han emot 120 samtal per dag.

Jonas har under många år ansett att noga utvalda försäkringar gör att vardagen känns tryggare. Själv har han vid två tillfällen haft stor nytta av den sjukvårdsförsäkring som han tecknat via Ledarna. Den första gången var när han för tre år sedan föll ner från ett hustak och krossade hälen.

– Först åkte jag in till lasarettet i Västerås. Där röntgade de hälen och konstaterade att den blivit pulver. Men sedan hände inte så mycket mer. Efter tre dagar skrev jag ut mig själv. När jag frågade om jag kunde få låna en rullstol fick jag till svar att det är lång väntetid på att prova ut en sådan, berättar han.

Tid hos fotspecialist

När Jonas kommer hem ringer han de nummer som anges i sjukvårdsförsäkringen. Han får en tid hos en fotspecialist redan två dagar senare. Klockan tio på förmiddagen dagen därpå röntgas han och en timme senare sitter han inne hos en läkare som talar om hur hans rehabilitering borde se ut. Läkaren visar direkt ett alternativ till en rullstol som Jonas kunde använda innan hälen läkt.

– Jag är helt chockad över hur det kan vara en sådan skillnad mellan vårdformerna. När jag fick vård genom min försäkring har alla varit otroligt tillmötesgående och proffsiga. Jag fick mötestid, vård och rehabilitering direkt, vilket också har inneburit att jag snabbare kom tillbaka till mitt arbete, fortsätter Jonas.

Sjukvårdsförsäkringen kostar cirka 250 kronor per månad och garanterar att försäkringstagaren snabbt kommer till specialistvård. Den innebär också bland annat att utgifter för resor och mediciner ersätts.

– När jag ringde och frågade hur jag skulle göra med kvitton bad personen som tog emot samtalet att jag skulle räkna upp mina utgifter. Jag behövde inte ens posta kvitton. Efter tre dagar satt pengarna på kontot. Hela känslan är att man blir väl omhändertagen och aldrig ifrågasatt som patient, säger Jonas.

"Var grundlig från början"

Han betonar att det är väldigt viktigt att kartlägga vilka behov du som individ och ledare har och sedan jämföra vilka delar de olika försäkringarna täcker.

– Mitt bästa råd till andra chefer är att vara grundlig från början. Det vinner du tid och pengar på i längden. Läs på om försäkringarna, det finns en hel del skillnader mellan olika sjukvårdsförsäkringar. Själv har jag valt att lägga sjukvårds-, olycksfall- och livförsäkringen hos tre olika bolag, det passade mig bäst.

Den andra gången Jonas Junegard tog hjälp av sjukvården via sin försäkring var i höstas. Han kände sig förlamande trött och orkeslös och blev sängliggande. Febern kom i vågor. När han kontaktade vården fick han en tid direkt, prover togs samma dag och han fick antibiotika så fort provsvaren kommit. Hans läkare såg också till att lungorna röntgades, för att ta reda på om bakterien angripit dem.

Han berättar:
– Inom några dagar var jag mycket bättre. Men blev ändå uppringd och kallad till återbesök. Jag fick ta prover igen, läkaren ville försäkra sig om att allt var som det skulle. Det kändes otroligt proffsigt.

Jonas anser att alla människor borde ha rätt till samma kvalificerade, snabba och proffsiga vård. Men som sjukvården ser ut i Sverige i dag anser han sig inte ha något annat val är att försäkra sig om snabb och god sjukvård med en privat försäkring.

– Eftersom jag arbetar som chef så är det så mycket som stannar av om jag är sjukskriven. Visst har jag en kollega som är någorlunda insatt i det jag gör, men det påverkar helt klart verksamheten när jag är borta. Jag rekommenderar därför varmt både chefer och medarbetare att skaffa sig en riktigt bra sjukvårdsförsäkring.

Hektiska månader

De som arbetar med att lägga asfalt i Stockholmsområdet har sin största arbetstopp från april till maj till fram till mitten av december varje år, beroende på hur tidigt snön faller. Faktum är att oktober och november oftast är de mest hektiska månaderna.

För Jonas och hans kollegor innebär vintern och vårvintern tid för säljmöten, uppföljningar och utvärderingar. De skissar på hur verksamheten kan utvecklas och hur de bäst bearbetar nya marknadsområden. Telefonen ringer lite mer sällan och det finns till och med tid för att gå utbildningar.

– Det roligaste jag vet är att jobba med problemlösning för mina kunder, förklarar Jonas. Det gör jag året runt. Men det är ändå härligt när våren kommer och vi har gjort vårt allra bästa för att verksamheten ska fungera så bra som bara möjligt – då är alla superladdade inför en ny säsong.


Jonas tre bästa tips om försäkringar!

  • Välj inte första bästa! Läs noga på vad försäkringarna täcker. Det finns
    viktiga skillnader som du bör känna till.
  • Gör en behovsanalys. Vilka behov har jag och vilka risker utsätts jag för?
  • Lägg upp betalningarna av försäkringarna på autogiro. Det är det bästa sättet att se
    till att verkligen ha en försäkring när olyckan är framme.


Jonas Junegard

Jobb: Platschef på Peab Asfalt i Rosersberg norr om Stockholm, där 15 personer rapporterar direkt till honom.
Ålder: 42.
Bor: I Gottröra, norr om Stockholm.
Karriär i korthet: Tog studenten 1985 från bygg- och anläggningsgymnasiet. Har arbetat som asfaltsläggare, lagbas och arbetsledare och tillträdde som platschef år 2007.
Senaste kontakten med Ledarna: När han tecknade sjukvårdsförsäkringen. Jonas läser också regelbundet nyheterna på Ledarnas webbplats.


Detta är en längre version av en artikel som är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 12, december 2011.

Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem