2013-01-17

”Låt själen gå i takt med karriären”

Roger Lönnqvist. Foto: Kalle Assbring.

När personliga värderingar kommer till sin rätt även i jobbet – då är det roligt att göra karriär. Det anser Roger Lönnqvist, sälj- och etableringsansvarig på Kahls The & Kaffehandel.
– Karriären måste innehålla arbetsglädje och driv. Och en balans mellan prestation och ro i själen, säger han.

Roger Lönnqvist var bara sex, sju år när han visste vilket yrke som lockade honom mest. Det var i handeln som alla spännande möten mellan människor ägde rum. Och försäljning – det var nästan som magi.

– Energin som uppstår i mötet med andra människor har alltid lockat mig, oavsett om jag säljer kaffe eller tv-apparater. Det gäller både i möten med kunder och med mina medarbetare. Det är något jag varmt kan rekommendera andra ledare. När du har koll på vad du tycker är roligast och vad som ger dig mest energi på jobbet, då kommer karriären flyta på naturligt, tipsar Roger Lönnqvist.

Efter gymnasiet, på handelsprogrammet, var det självklart för honom att tacka ja till ett jobb som säljare på Expert. Och den stora passionen för jobbet gav resultat. Roger avancerade ganska snabbt från säljare till säljcoach och sedan till försteman för en butik (den som stödjer butikschefen). Något år senare även till butikschef.

Sätta upp mål

Ett av de bästa karriärråden han vill dela med sig av till andra ledare är att sätta upp både kortsiktiga och långsiktiga mål.

– Ta reda på vad du vill och varför du vill nå dessa mål, det handlar om att lära känna dina egna drivkrafter och värderingar. Fundera sedan på hur lång tid det får ta att nå dina mål. Du kan gärna göra en skriftlig karriärplan, många blir extra motiverade av att ta fram planen och se hur det går, säger Roger.

Efter 20 år i försäljningsbranschen har han utvecklat en metod för att överträffa de mål man sätter upp för sig själv och sin verksamhet. Han vill gärna tipsa andra ledare att prova, eftersom den ofta ger karriären en knuff i positiv riktning:

– När jag sätter mig ned och planerar försäljningsmål med våra franchisetagare, då sätter jag alltid upp två mål. Ett realistiskt mål och ett drömmål. Till franchise-tagaren kommunicerar jag endast drömmålet. Vi diskuterar exempelvis hur de kan sälja en viss mängd av en viss sorts kaffe under påsken. Att prata endast om drömmålet, gör att de alltid överträffar det realistiska målet, säger Roger.

Han menar att den här metoden går bra att använda även när du som chef coachar en medarbetare.

– Vi har alltid ett uppföljningssamtal efter några veckor. Då pratar vi om vad som fungerade bra och vad vi kan ändra på till nästa gång. Försäljning är ofta en bra skola i ledarskap. Man sätter mål med täta intervaller och följer upp dem lika ofta. Det ger motivation och resultat, menar Roger.

Som övergripande filosofi för karriär och kompetensutveckling framhåller han ett mänskligt förhållningssätt till medarbetare och anser att företag och ledare som använder sig av det kommer att lyckas bäst framöver.

– Om vi under några månader har jobbat hårt för att nå ett mål är det viktigt att vi kan ta en extra dag ledigt. Och när vi är tillbaka behöver vi sätta oss ner i gruppen och prata om vad det var som gick bra och vad det var som gick mindre bra och vad det kan bero på. Det är ett bra sätt att befästa det vi lärt oss, säger Roger.

Återhämtning och reflektion

Han anser att alla som trivs på sitt jobb vill och kan arbeta hårt för att nå de mål som företaget satt upp. Men för att orka i längden krävs det att vi avsätter tid för återhämtning och reflektion.

– Vi behöver låta själen gå i takt med karriären helt enkelt.

Roger Lönnqvist har under perioder av sin karriär själv behövt tid att reflektera över vad han vill. Vid ett tillfälle gick han tillbaka till rollen som försteman, när han väl blivit butikschef. Backat ett steg på karriärstegen om man så vill.

– Jag hade sprungit på för fort och tappat bort mig själv. Kontakten med kunderna visste jag var viktig för mig, så jag började med att ta ett kliv tillbaka och ge mig tid att känna och tänka efter.

Kompetensutveckling viktigt

Kompetensutveckling har alltid varit viktigt för Roger. Under de 18 år som han arbetade på Expert fick han gå flera säljutbildningar och även en ledarutbildning. Sedan han började på Kahls The & Kaffehandel har han fått bredda sig: han har gått en barristautbildning och flera kurser för att lära sig mer om te, bland annat teprovningar.

– Kompetensutveckling är viktigt av flera skäl. Dels ger det en större självkännedom och personlig mognad. Och dels är det viktigt att känna att företaget satsar på mig och att jag är viktig för verksamheten.

För något år sedan fick Roger möjlighet att medverka i en ledarskapsutbildning inom försvarsmakten. Målet var att skapa en trovärdig ledarskapsroll som engagerade och svetsade samman arbetsteamet. Vissa lärdomar kommer han alltid att bära med sig:

– Är chefen är engagerad och låter medarbetarna uttrycka sina åsikter när de löser uppdrag, då blir resultatet mycket bättre än när ledaren bara ger en order. Jag lärde mig att det alltid är du som chef som bestämmer och skapar spelreglerna, men det blir bäst när gruppen gemensamt sätter mål och strategier för att nå målen.

Roger trivs utmärkt med sitt nuvarande jobb, men har ändå tydliga mål för framtiden, både på det yrkesmässiga och det privata planet.

– Ett mål jag har i jobbet är ju att etablera fem nya butiker med Kahls Thé & Kaffehandel på strategiskt viktiga orter i Sverige. Jag vill också stärka mitt ledarskap och fortsätta utvecklas tillsammans med mina kollegor, chefer, kunder och franchisetagare.

– På det personliga planet är mitt närmsta mål att gifta mig med min sambo. Mitt privatliv är väldigt viktigt för mig. Jag tror inte att jag kan göra ett bra jobb om jag inte trivs på alla plan som människa.


Rogers tre bästa karriärtips:

  • Var alltid lyhörd och mänsklig. Lyssna på andra människors idéer och synpunkter.
  • Var tydlig och våga visa förväntningar på resultat, bland annat genom tydliga mål.
  • När ni nått målen, ge er tid till reflektion och eftertanke.

 

Roger Lönnqvist

Jobb: På Kahls The & Kaffehandel, ansvarig för etablering och försäljning.
Ålder: 38. Bor: I Ljungsbro, två mil utanför Linköping.
Karriär: 18 år inom elektronikkedjan Expert, bland annat som säljare, säljcoach och butikschef. Sedan år 2010 på Kahls The & Kaffehandel.
Senaste kontakten med Ledarna: Fyllde i Ledarnas årliga löneenkät.
Antal personer som rapporter till Roger: 100, bland dem 33 franchisetagare och deras medarbetare.


Foto: Kalle Assbring.

Detta är en längre version av en artikel som är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 1, januari 2013.

Uppdaterat: 2013-01-22

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem