2008-09-29

Unga chefer och åldersnoja

Elaine Bergqvist.

Elaine Bergqvist tipsar om hur man som ung chef kommunicerar med erfarna medarbetare och hur man ska värja sig från påhopp på grund av sin ålder. Hon är retorikkonsult, författare till boken Härskarteknik och är just mitt i arbetet med sin kommande bok om olika generationer.

- De första tre minuterna så hör folk inte vad du säger. Det enda de ser är det yttre som är frontat. Är du en ung chef är det troligt att ordet "ung" kommer att gå som ett mantra i huvudet på personen du möter. Då får du belysa det som alla tänker på. "Jag är ung och chef, tänk att det går idag". Först efter det börjar människor lyssna på det som du faktiskt ska säga, förklarar Elaine Bergqvist.

Kommunicera över generationsgränserna

I många sammanhang har 80-talisterna vuxit upp med föräldrar som gjort revolt mot tidigare auktoritära ideal. De har uppfostrat sina barn till att vara ifrågasättande och att inte hålla med när de tycker annorlunda.

Det har gett den generationen smeknamnet Generation Why. En ofta frågvis grupp människor.

- Ofta misstolkas deras frågor som att de ifrågasätter kompetens men ofta ifrågasätter de på grund av ett genuint intresse för tanken bakom. De vill gärna ha en mening bakom det de gör. Det handlar alltså inte om "Varför du?" utan snarare "Varför det?", förklarar Elaine Bergqvist.

- Vi skiljer oss även åt i rent språkbruk där vi använder olika tidstypiska uttryck. Att något är "grymt" kan beroende av ålder tolkas som antingen negativt eller positivt. Vi talar svenska men det är inte ett och samma språk, menar Elaine Bergqvist vidare.

I kommunikationen kan det här leda till en hel del misstolkningar, men det är absolut positivt med olika kommunikationsstilar på arbetsplatsen.

- En homogen arbetsplats är inte något att sträva efter. Om det är någon som avviker från ditt sätt att kommunicera så kan han eller hon troligen nå folk som inte du kan. Olikheterna ska ses som en tillgång. Då skapar man en arbetsplats som inte är "vi MOT dem" utan det kan bli "vi OCH dem", fortsätter hon och tillägger.

- Ett exempel skulle kunna vara en tidningsredaktion där alla journalister tänker på samma sätt. De har antagligen en väldigt snäv läsarkrets.

Få folk med dig

Elaine Bergqvists främsta råd till unga chefer är att bli duktiga lyssnare. Hon förklarar att effektiv kommunikation inte är konsten att tala utan konsten att få folk att lyssna. Det är en karmaeffekt, säger hon, vilket betyder att det du ger är också det du får tillbaka.

Hon förklarar vidare att det handlar om att skapa möjligheten för människor att bli samarbetare och inte motarbetare. Och genom språket kan man aktivt skapa en vi-känsla på arbetsplatsen som gör att folk känner sig sedda.

- Se upp med att säga, "Jag tycker vi ska göra så här". Säg istället, "Jag har tänkt på det här, vad tycker du om det?" När du säger "Jag tycker" så uttrycker du en personlig åsikt. Då kan vissa ifrågasätta vem du är att säga det. Men om du däremot ställer dig bredvid den du pratar med och tittar på förslaget tillsammans så får du fler med dig.

Kommentarer om din ålder

I sin bok Härskarteknik skriver Elaine Bergqvist om "tidsmetoden". Det betyder att någon använder tid som argument för att tysta någon. Hon säger att det kan vara tid på planeten, tid på platsen eller tid i gänget som används som argument. På arbetsplatsen är det till exempel din ålder, hur inarbetad du är eller hur goda relationer du har till medarbetarna.

- Det är när någon drar fokus från din kompetens till bristen på rynkor i ditt ansikte. Man kan vara en utmärkt chef efter ett år och usel efter 30 år. Det är träning som ger färdighet. Med tid ökar sannolikheten för att du förbättrar ditt ledarskap och dina relationer, men det är inte en självklarhet.

När du får en kommentar om din ålder, alltså din tid på planeten, och att det påverkar ditt arbete så har Elaine Bergqvist tips om hur du bör gå tillväga.

- Fråga dig själv hur stor relevans din ålder har för det ni pratar om. Om det inte har relevans så fråga personen du pratar med varför den tycker att åldern har det. Spegla situationen, "Intressant, hur tänker du då". Lyssna och dra sedan fokus tillbaka till det ni pratar om, "Det var kul och intressant att höra din åsikt, nu tycker jag vi går tillbaka till det vi pratar om".

Lyft fördomar

Det är ett sätt att lyfta fördomar upp till ytan. Då får de vädra sina åsikter och då kan man också prata om det. Men Elaine är tydlig med att du inte ska absorbera det som sägs och ta det som en sanning.

- Se istället på det som att det har vädrats ut. Närma dig giftpilen, plocka upp den och fråga vad personen tänkte när han eller hon skickade iväg den.

Och om du hamnar i situationen så är hennes råd att du ska ta den med jämnmod.

- Bli inte förbannad då blir det tydligt att det är en akilleshäl. Bli inte känslomässig, brusa inte upp utan ha distans Du ska vara professionell och inte personlig.


Text: Peter Liljeros

Uppdaterat: 2012-12-11

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem