Fler nyheter
Medlemsnyhet 13 maj 2016

Chefsintervju: Invanda mönster ska utmanas

Som Vice President för Sony Digital Business är Michelle Kadir med och styr utvecklingen av den globala musikindustrin. Hon skapar nya affärer i en bransch som förändrats i grunden.

– Det här är en bransch där det alltid rör på sig. När jag började på Spotify skulle jag få människor att lyssna på musik på ett helt nytt sätt. I dag jobbar jag med andra genomgripande förändringar av Sonys tjänster.

Det är en utmaning att alltid vara den som står för förändring, men det är också det som motiverar henne.

– Jag har alltid tyckt om att utmana invanda tankemönster och beteenden, säger hon.

Även om mycket av ledarskapet handlar om strategi, tycker Michelle Kadir om att jobba med de mjuka värdena inom organisationen.

– Det är otroligt roligt att hjälpa människor att växa och jag lägger ner mycket energi på att matcha mina medarbetare med rätt arbetsuppgifter.

Arbetet med teamet handlar om att få medarbetarna att växa och utvecklas.

– Mina viktigaste ögonblick som ledare är när medarbetare uppnår personliga mål, allt från att bli bättre på konflikthantering till att lyckas breaka en artist.

Michelle Kadir

34 år, Vice President Digital Business, Sony Music Entertainment

Bor: Södermalm.
Karriär: Efter fyra år som digital manager på Universal Music gick Michelle vidare till Spotify, först som Director of Product Development, senare som Senior Director, Content & Distribution. Sedan 2015 är hon Vice President, Digital Business på Sony Music.
Så många rapporterar till Michelle Kadir: 15.

Michelle Kadir, trea på listan Framtidens kvinnliga ledare 2016

Ur juryns motivering:
”Hon är redan en starkt lysande digital stjärna i en bransch där affärsmodeller och strukturer ständigt utmanas. Hennes storhet består till lika delar av förståelse för tekniken i praktiken och förmågan att engagera och utmana medarbetarna att utvecklas som individer och som team.”

Mer om Framtidens kvinnliga ledare

Artikeln är också publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 5, maj 2016.