2014-08-20

”Ta det inte personligt”

Att vinna är inte allt – speciellt inte när det handlar om att lösa en konflikt. Det är något som Kajsa Ljungström, klinikchef på Smådjurskliniken, har lärt sig med tiden.

– Jag är innerst inne en tävlingsmänniska, men i en konflikthantering är det alltid bättre att sträva efter att båda parter ska bli nöjda, säger hon.

För att utveckla sina kunskaper inom konflikthantering har Kajsa Ljungström använt sig av sitt medlemskap i Ledarna där hon gick en kurs i ämnet våren 2013.

Förutom att hon fick upp ögonen för att det inte handlar om att vinna tycker hon att det var givande att träffa människor från andra branscher. Det blev även tydligt för henne att det inte alltid är bra att kompromissa när det handlar om konflikter.

– Risken finns att båda parter blir mer missnöjda än de var innan, säger hon.

Nytta av kunskaperna

I Kajsa Ljungströms personalgrupp uppstår sällan konflikter. Men även där har hon haft nytta av sina kunskaper om konflikthantering, exempelvis när det har uppstått oenigheter om hur en semester ska förläggas.

Annars använder hon mest sina färdigheter i kontakten med de djurägare hon träffar i sitt jobb. Inte sällan befinner de sig i ett tillstånd där det är svårt att resonera logiskt.

– Det är mycket känslor inblandade när det handlar om djur. De är ju som familjemedlemmar. Vi står alltid på djurens sida, men djurägarna förstår inte alltid varför vi ska göra vissa behandlingar eller varför det kostar som det gör, säger Kajsa Ljungström.

Mån om att lyssna

Tidigare hade hon svårt med tålamodet när hon hamnade i den typen av diskussioner. Men nuförtiden är hon mån om att lyssna. Inte minst för att det är ett bra sätt att förstå vad motparten vill. En del djurägare vill ha väldigt mycket fakta, medan andra bara vill bli lyssnade på.

– Det viktiga är att bemöta människor på deras sätt, inte mitt, säger hon. Hon tycker också det är viktigt att komma ihåg möjligheten att ta en time out.

– När diskussionen har kört fast är det bättre att säga ”vi hörs i morgon”. Ofta ser man saken ur ett annat perspektiv när man har fått lugna ner sig lite. Då är det betydligt lättare att komma överens.

 

Kajsa Ljungströms konflikthanteringstips

  • Ta inte en konflikt personligt. Välj dina strider och låt resten rinna av dig. Anlita extern hjälp om det behövs.
  • Många konflikter grundar sig på missförstånd. Ta reda på fakta så blir det lättare att lösa situationen.
  • Var inte rädd för att sätta ner foten. Om ni inte kommer fram till en lösning måste du ta ditt ansvar som chef och bestämma att ”nu gör vi så här”.

Kajsa Ljungström

Jobb: Leg. djursjukskötare, klinikchef på Smådjurskliniken i Göteborg samt
redaktör för tidningen Raid (Riksföreningen anställda inom djursjukvården).
Ålder: 31.
Bor: Kållered.
Karriär: Har arbetat tio år inom djursjukvården. Blev leg. djursjukskötare 2012. Klinikchef på Smådjurskliniken sedan 2,5 år tillbaka.
Så många rapporterar till Kajsa Ljungström: Sex personer (två veterinärer,
tre djursjukskötare och en receptionist).
Antal år som medlem: 2,5.
Senaste kontakt med Ledarna: Januari 2014.


Texten är också publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 8 augusti 2014.

Foto: Peter Bladskog

Uppdaterat: 2014-08-20

Chefsguide

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem