Chefsguider
Bra chefer och ett gott ledarskap föder framgång. Utvecklas som chef med våra verktyg, tips och råd! Välj en eller flera guider eller situationer som du befinner dig i.
Det finns 275 guider inom ditt val
SÖK I GUIDER

Checklista för att få en bra profil på LinkedIn

Innan du börjar jobba med din LinkedIn profil kan det vara bra att du funderar över vad vill du med din profil på LinkedIn.

Du behöver ställa dig tre frågor:

  1. Vilket är syftet med att använda LinkedIn?
  2. Vilka vill du nå, det vill säga hur ser din målgrupp ut?
  3. Finns det fler syften? Ska du söka ett nytt jobb, bygga ditt personliga varumärke, skapa mer affärskontakter med mera?

Uppdatera din profil

Här kommer några konkreta exempel på hur du kan uppdatera din profil:

  • Stäng av aktivitetsflödet
    När du ska uppdatera din profil kan det vara bra att se till att dina uppdateringar inte skickas till alla i ditt nätverk under tiden du jobbar med profilen. Du kan stänga av aktivitetsflödet genom att välja nej under ”Uppdatera ditt nätverk”.
  • Se förstasidan är ditt visitkort
    Ofta kommer din LinkedIn-profil överst då någon googlar på ditt namn. Ta därför tillfället i akt och skapa en bra profil. Det finns ett talesätt som lyder ”En bild kan säga mer än tusen ord” och det gäller verkligen för LinkedIn. Ha ett foto som är professionellt och taget framifrån där ansiktet syns tydligt.
  • Se till att du lägger till en mailadress som du läser regelbundet
    Tänk på att använd en adress som du äger oavsett arbetsgivare.
  • Använd din titel för att snabbt berätta vem du är (och självfallet kan man ha flera titlar)
  • Ange rätt bransch och arbetsgivare då dessa har påverkan på LinkedIns sökfunktioner.
    Det finns en möjlighet att lägga upp externa sidor sin till exempel företagets webbplats, bloggar etc.

Sammanfattningen

En välskriven sammanfattning är viktig och ska kortfattat spegla vem du är. Sammanfattning kan ses som ett koncentrat av ditt personliga varumärke. Ibland räcker det med några meningar som träffsäkert beskriver dina mål, anställningar, erfarenheter, drivkrafter och egenskaper.

Tänk här på vilka du vill nå samt syftet med din profil – vilka är mottagarna och vad intresserar dem. Använd dig av nyckelord som beskriver vad du gör – erfarenheter och egenskaper – och som du vill bli sökt på.

Om du känner att detta tar tid och kraft så kan du istället fokusera på dina erfarenheter, för att sist av allt sätta ihop din sammanfattning

Erfarenheter

Tänk på att beskriva dina nuvarande och tidigare anställningar på ett korrekt sätt, det vill säga använd rätt titel och arbetsinnehåll. Ibland räcker det långt med att förstärka ditt budskap med någon siffra i form av antal anställda, storlek på projekt eller affärsområde. Tänk dock till en extra gång så din presentation inte blir för utelämnande vad gäller affärs- eller verksamhetskritisk information.

Precis som på ett cv är kanske inte alla tidigare anställningar relevanta att ha med. Se till att koppla dina anställningar till rätt arbetsgivare och lägg till arbetsgivarens logotype.

Sökoptimering av nyckelord

Utifrån ditt mål, målgrupp och syfte: Vilka nyckelord vill du bli sökt på? Se till att de återkommer minst tre (3) gånger på din profil. Då kommer din profil lättare att hittas för de som söker på de nyckelorden.  Allt på din profil är sökbart på LinkedIn. Det är dessa nyckelord i din profil som arbetsgivare och rekryterare sedan söker på när de letar efter ny kompetens. Använd dessa ord för att öka sannolikheten att bli funnen.

Om du är osäker på vilka ord som är dina nyckelord kan du använda de ord som förekommer i de chefsjobbannonser du tilltalas mest av.

Rekommendationer

Varför kan det vara viktigt och relevant att få rekommendationer? Svaret på frågan är att rekommendationer kan stärka ditt budskap och varumärke. Be därför efter rekommendationer och var specifik så att rekommendationen ger en bild av hur du är som person, ledare och chef.

Vilka är det som kan vara lämpliga? Det kan vara tidigare chefer, kollegor, samarbetspartners eller handledare med mera.

Hur många rekommendationer kan man ha på LinkedIn? Svaren varierar självfallet utifrån vad du själv tycker är lämpligt. Då rekommendationer kan stärka ditt budskap och varumärke rekommenderar Ledarna minst 3 rekommendationer

Kompetenser (Endorsement)

LinkedIn försöker öka sin interaktion med sina kunder genom att skapa möjligheter till att rekommendera. Det har dock blivit lite inflation i hanteringen av ”endorsement” vilket gör att de inte anses så träffsäkra. I bästa fall kan det dock ge en bild av personens kompetenser. Medlemmen kan alltid ta bort ”endorsements” som de inte tycker är lämpliga.

Språk

Många väljer idag att ha sin profil på två språk det vill säga både svenska och engelska. På så sätt får du maximal synlighet. En utmaning är då att hela tiden uppdatera båda profilerna samtidigt.

Aktivera dig i grupper och diskussioner

Identifiera de områden där du vill och behöver utöka dina kontaktytor. Du kan knyta till dig personer hos olika arbetsgivare och på olika arbetsplatser som verkar intressanta. Du kan också vara aktiv i grupper som fokuserar på dina specialområden. Sedan kan du också bygga eller förstärka ditt personliga varumärke genom att axla en expertroll i diskussionsgrupper.

Statusuppdateringar

Var försiktig med att vara för flitig med olika uppdateringar. Det är ingen naturlag att du som chef behöver vara aktiv på sociala medier.

Kontakter

Många människor föredrag ett personligt tilltal. Skicka därför kontaktförfrågningar med en personlig hälsning. Denna förfrågan kan skickas om du går in på kontaktens profil och skickar förfrågan därifrån

Vilka- och hur många kontakter du kan ha beror på ditt förhållningsätt till LinkedIn. Vissa använder LinkedIn som en visitkorspärm och är då tämligen generös att acceptera kontaktförfrågningar. Andra är mer selektiva. Ett sätt att visa omsorg om dina nätverkskontakter är att sammanföra personer som kan ha ett utbyte av varandra. Självfallet gäller det även tvärtom.

Begreppet ”sharing is caring” är ett begrepp som väl sammanfattar användandet av sociala medier. Dela därför med dig av dig av tips, information, intressanta artiklar och liknande till dina kontakter.

Var aktiv

Du behöver inte som chef vara aktiv på sociala medier. Ibland räcker det långt med att ha LinkedIn som ett skyltfönster för din profil. Här kommer dock några tips för dig som vill vara mer aktiv. Ett sätt att vara aktiv är att uppdatera din profil regelbundet. Ett annat sätt är att du följer intressanta företag och deltar i gruppdiskussioner.

LinkedIn:s jobbsökarapplikation

LinkedIn ”Jobs” är ett verktyg som kan användas för att hitta jobb. Det fungerar med hjälp av en ortbaserad sökning. Verktyget skickar automatiska rekommendationer och aviseringar baserat på dina jobbsökningar. Det går att skicka ansökningar via profilen på LinkedIn med några tryck och sedan spara intressanta jobb. Detta utan att ditt nätverk ser dina aktiviteter.

Det går att använda LinkedIn ”Jobs” till att:

  • Söka efter jobb baserat på titel, ort eller allmänna sökord
  • Begränsa sökningen till företag där du vill jobba, specifika uppläggningsdatum eller jobbrelevans
  • Få jobbrekommendationer baserat på dina sparade sökningar
  • Bli meddelad när nya jobb matchar dina sökkriterier
  • Ansöka till jobb med hjälp av profilen på LinkedIn och spåra dina jobbansökningar
Text: Jörgen Kihlgren Uppdaterat: 2016-04-15

Utvecklas med våra chefsguider

Våra chefsguider inom karriär är speciellt framtagna för att hjälpa dig att utvecklas i din chefskarriär. Genom chefsguiderna om karriär tillhandahåller vi en strukturerad process och en verktygslåda som gör det enklare att planera din chefskarriär. Guiderna är uppbyggda så att du ska kunna analysera din nuvarande situation och vad du vill få ut av ditt framtida yrkesliv och karriär. Du får hjälp att inventera dig själv och sätta motiverande nya mål för din karriär.

Boka karriärrådgivning!

Vilket är nästa steg i din chefskarriär? Som medlem i Ledarna kan du nu boka rådgivningssamtal med våra erfarna karriärrådgivare. Ta chansen att bolla dina tankar och frågeställningar kring cv, anställningsintervjuer och möjliga karriärvägar.
Läs mer och boka direkt i vår kalender

Digital kurs: Planera din karriär

I våra digitala kurser finns övningar och aktiviteter som du kan genomföra själv eller tillsammans med din grupp. Utveckla ditt ledarskap med hjälp av filmer, poddar och tester – och experternas bästa tips.
Digitala kurser

Tre fällor att undvika när du vässar ditt CV

Ledarnas Jörgen Kihlgren berättar om tre fällor du ska undvika när du vässar ditt digitala cv.
Läs Jörgens krönika hos Veckans Affärer

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem