Konflikthantering

Meningsmotsättningar och konflikter är något som uppstår på alla arbetsplatser. Som chef behöver du vara uppmärksam för att kunna agera i tid.

Rätt hanterade kan konflikter leda till utveckling av både arbetssätt och relationer på arbetet. Konflikter som inte hanteras tenderar att eskalera och leda till destruktiva beteenden som påverkar både verksamhet och arbetsgrupper negativt.

Det är enklare att hantera meningsmotsättningar på ett bra sätt när mål, ramar och rollfördelning är tydliga, och individerna i gruppen respekterar varandras olika expertis. När alla är villiga att lyssna på varandras ståndpunkter och omvärdera sina ställningstaganden behöver det sällan uppstå konflikter.

Den polarisering och instabilitet som råder i vår omvärld riskerar att göra så att konflikter tas med in i arbetslivet, konflikter som i sak inte hör hemma där. Det kan exempelvis handla om individer som tar ställning för olika parter i en väpnad konflikt utanför vårt lands gränser. Den här typen av konflikter, som i grunden handlar om olika värderingar eller fiendskap sedan lång tid, går sällan att lösa. Däremot behöver de hanteras så att det inte leder till arbetsmiljöproblem eller skadar verksamheten.

Att hantera infekterade konflikter är utmanande. Tveka inte att be om hjälp och stöd. Ibland behövs också en extern part för att komma vidare. Att lösa en konflikt bygger på att parterna är villiga att bidra till en lösning. Om den villigheten saknas kan det i yttersta fall bli tal om arbetsrättsliga åtgärder.

Vad är en konflikt?

Enligt Thomas Jordan, konfliktforskare vid Göteborgs universitet, uppstår en konflikt när en eller flera parter har önskemål de inte är villiga att släppa och upplever att någon annan blockerar dem från att tillgodose dessa önskemål.

När blockeringen av viktiga önskemål kvarstår väcks frustration, som driver minst en av parterna att agera på ett eller annat sätt gentemot den andra parten.

Lägg dig i

Ju tidigare en konflikt hanteras, desto bättre är förutsättningarna att hitta en väg framåt.

Podd om konflikthantering för chefer: Hantera konflikten medan den är liten.

I vissa fall är det en självklarhet att agera som chef. Det är du som har ansvar för att verksamheten fungerar och att medarbetarna har en god organisatorisk och social arbetsmiljö.

Du ska alltid hantera en konflikt när:

  • konflikten påverkar arbetsuppgifterna eller verksamheten negativt
  • konflikten påverkar arbetsklimatet i gruppen negativt
  • medarbetare ber om din hjälp att hantera konflikten
  • enskilda medarbetare påverkas negativt/mår psykiskt dåligt av konflikten.

Att förstå en konflikt

Om du har hanterat eller varit inblandad i konflikter kan du ha upplevt att parterna betett sig irrationellt. Det du trodde var grunden till konflikten visade sig kanske handla om något helt annat. 

För att förstå mekanismerna i en konflikt och förbereda dig inför att hantera den, kan du använda ABC-modellen (konfliktriangeln), som tagits fram av fredsforskaren Johan Galtung. Triangelns hörn representerar tre ingredienser som visar sig i alla konflikter, men tyngdpunkten förskjuts ju längre konflikten pågår.

Pyramid med konfliktens tre element i hörnen: Relation, beteende och sak.

Konflikttriangeln hjälper dig att förstå mekanismerna i en konflikt. Sak, beteende och relation utgör triangelns hörn.

C. Sakfrågan (Conflict)

C-hörnet fokuserar på konfliktens sakfrågor. Vanligtvis startar konflikter på grund av någon sorts oförenliga mål som har att göra med frågorna vad, vem och hur.

B. Beteende (Behaviors)

I B-hörnet ligger fokus på hur parterna driver konflikten, vilket bete­ende som respektive part använder sig av. Det kan handla om hur de kommunicerar med varandra, eller kanske helt undviker varandra. Beteenden innefattar också handlingar som parterna utför för att vinna och driva igenom sin vilja.

A. Attityder (Attitudes)

Triangelns A-hörn representerar parternas subjektiva upplevelser. Det handlar om deras tankar, känslor och vilja, men också om deras fantasier kring motparten, alltså vad jag tror att den andra känner, tycker, tänker. Konflikter som har sin tyngdpunkt här är betydligt mer utmanande att hantera, eftersom detta sällan är något parterna ger uttryck för eller något som är synligt för dig. När konflikten pågått en tid tenderar detta att helt överskugga sakfrågan som en gång var upphov till konflikten.

Podd: Konflikthantering – tre angreppssätt

Läs mer hos Prevent om metoderna som fungerar: Svåra konflikter på jobbet – sex vägar till lösning

Chefscoachning

Vill du ha nya perspektiv på dina chefsutmaningar i vardagen och möjlighet att reflektera över ditt ledarskap? Anlita våra chefscoacher.