Senaste nytt om ledarskap

– Här nedan hittar du några av de senaste nyheterna om ledarskap, som kan vara relevanta för dig som chef att känna till, berättar Anki Udd, ledarskapsutvecklare på Ledarna.

  • 2017-03-24

    Ta medarbetarrelationerna på allvar för att lyckas

    (Vd-tidningen)

    Kraften i människorna avgör om du lyckas eller inte. Därför är det också viktigt att ta medarbetarrelationerna på allvar. Så här gör de bästa.
    Mät, analylsera, agera och följ upp. Först när man förstår och utvärderar vad som fungerar i relationen till medarbetarna, och vad som inte gör det, kan man systematiskt arbeta för att förbättra den.
    Undersöknings- och organisationsutvecklingsföretaget Netsurvey pekar på sju gemensamma nämnare hos de verksamheter som lyckas.

  • 2017-03-24

    Tre tips för att leda sig själv

    (Prevent Arbetsliv)

    Allt fler tjänstemän styr över sin tid och prioriterar själv bland arbetsuppgifterna. Den danska arbetsmiljöforskaren Ole Busck har tre tips på hur man kan tänka när man planerar sin tid för att stressen inte ska ta överhanden.
    Mejl och mötesförfrågningar tickar in samtidigt som deadline närmar sig för ett större jobb. Att kunna planera sin tid är viktigt för att inte stressen ska ta överhanden. I dag förväntas tjänstemän ofta själva stå för planeringen och prioritera så att jobbet blir gjort.
    – Både på den privata arbetsmarknaden och i offentlig sektor upplever vi att kraven på oss anställda ökar. Vi mäts i allt högre grad på KPI (key performance indicators, reds. anmärkning), det vill säga om vi producerar det som ledningen förväntar sig. Samtidigt styr vi själva över hur vi utför vårt arbete. Det gör att vår förmåga att kunna planera blir allt viktigare, säger Ole Busck, lektor och arbetsmiljöforskare på Aalborg universitet till arbetsmiljömagasinet Mit arbetsmiljö.
    Ole Busck tipsar om tre bra saker att tänka på när man ska planera sin arbetsdag.

  • 2017-03-23

    Tillfällig chef? Så fixar du det!

    (Kollega)

    Klämd mellan ledningen och medarbetarna. Att vara tillförordnad chef är en knepig position. Men jobbet innebär också möjligheter och utveckling.
    En hopplös position med stort ansvar men ingen makt. Eller en spännande chans att prova en ny roll och att uträtta något viktigt?
    Att acceptera ett tillförordnade och bli temporär chef kan innebära såväl stora möjligheter som höga risker.
    I synnerhet är det ofta en knepig balansgång om du blir befordrad på din nuvarande arbetsplats och därmed blir chef över dina arbetskamrater. Plötsligt kan du bli den som ska ta itu med problem som ni tidigare pratat om i fikarummet. Ibland kan det också leda till att de forna kollegerna betraktar dig som en svikare och inte ger dig det stöd du behöver.
    I värsta fall kan en tf chef bli en blek figur som är bakbunden av oklara direktiv från högsta ledningen och som samtidigt möts av krav från frustrerade medarbetare. Som att balansera på en knivsegg.

  • 2017-03-23

    Chefen är viktigast när unga väljer jobb

    (Dagensanalys.se)

    En undersökning som företaget Transcom gjort kring vad som är viktigt när millennials väljer arbetsplats visar att bra ledarskap står mycket högt på listan. Dessutom specificeras de tillfrågade vad ett bra ledarskap innebär för dem.
    I studien har 1061 personer mellan åldrarna 18-30 fått berätta vad som är viktigast för dem med en arbetsplats. Bra kollegor och intressanta arbetsuppgifter kommer högst upp, men därefter menar hela 56% av de tillfrågade att chefen måste vara bra. Unga vill nämligen kunna använda chefen som en coach och mentor, snarare än en som delar ut arbetsuppgifter och som löser saker när det blir fel.
    Millennials ställer helt enkelt nya krav på arbetsplatsen än tidigare generationer, för när de tillfrågas om vad en bra chef innebär svarar de att chefen ska vara Tydlig, Förstående, Uppmärksam, Coachande och Inspirerande. Det innebär att chefer behöver fokusera betydligt mer på sina sociala och emotionellt intelligenta färdigheter när de jobbar med millennials. I synnerhet som hela 75% av arbetskraften beräknas vara millennials om bara 8 år.

  • 2017-03-23

    9 anledningar till varför de bästa medarbetarna säger upp sig

    (Metromode)

    På Linkedin listar managementgurun Donn Carr nio orsaker till varför duktiga medarbetare säger upp sig . Om du som chef känner igen dig i punkterna på listan är det dags att tänka till och göra förändringar på arbetsplatsen.

    Donn Carrs mantra är ”människor jobbar för människor – inte för företag”. På Linkedin skriver han en lista över anledningar till varför bra medarbetare väljer att sluta från sina arbetsplatser. Om några av Donn Carrs punkter stämmer in på er ledning är det dags att göra förändringar och tänka över ledarskapet.

  • 2017-03-22

    Obligatoriska fystester – annars får man sluta

    (Arbetsmiljöforum Du & Jobbet)

    Han har infört både obligatorisk träningstimme och obligatoriska fystester på jobbet. Nu har Henrik Bunge, vd på klädföretaget Björn Borg, blivit utsedd till Årets hälsofrämjande chef.
    På Björn Borg har ni en obligatorisk träningstimme för anställda varje fredag. Varför då?
    – För att det gör oss bättre. Vi vet att fysisk träning där man svettas har massa hälsofrämjande effekter. Man klarar av livets andra utmaningar bättre. Det finns otaliga studier om det.
    Ni har också fystester för de anställda. Skulle du vilja utveckla?
    – Att sätta upp mål är superviktigt. Men om målen ska kännas meningsfulla måste någon kolla hur det går. Så vi gör fystester regelbundet där man bland annat springer 2000 meter och gör amhävningar. Sedan vi började 2014 har resultaten på fystesterna gått upp med 300 procent.
    Testerna är obligatoriska. Kan inte det skapa en väldig stress?
    – Testerna är anonyma, det är bara för de anställdas egen utveckling. Men de är som sagt obligatoriska. Går man inte med på det så får man väl sluta och söka sig till andra jobb. Men de som söker sig hit gillar både träningstimmen och fystesterna.

  • 2017-03-22

    Fler chefer anställs i Hedemora - och facken stöder satsningen

    (Dalademokraten Premium)

    Nu ska Hedemora kommun bli chefstätare. Tanken är att anställa åtta nya chefer. Målet är att ingen ska ha mer 30 medarbetare under sig, i dag har den som har mest 58. Både Lärarförbundet och Kommunal stöder satsningen.
    Bakgrunden är de höga sjuktalen i Hedemora kommun och målet är att sänka dem från dagens 8,2 procent till 4 procent.
    Ett problem, enligt kommunen, är att cheferna är för få. De har för många medarbetare under sig och hinner inte vara närvarande i medarbetarnas vardag. Därför har kommunstyrelsen tagit ett inriktningsbeslut om att anställa fler chefer.
    Enligt beslutet är målsättningen att varje chef ska ha 25-30 medarbetare under sig och att ingen bör ha färre än tio.

  • 2017-03-16

    "I Sverige vet man inte vem chefen är"

    (Tidningen Kollega Ledarskap)

    Det är inte helt ovanligt att man inte vet vem som är chef på arbetsplatser i Sverige. Hen är nämligen fullt upptagen med att smälta in och vara en del av gänget. Så beskriver Colin Moon, expert på interkulturell kommunikation, svensk ledarstil.
    Colin Moon påpekar det själv: Beskrivningen ovan av den osynliga chefen kan tyckas lite klyschig. Men är enligt honom inte desto mindre sann.

  • 2017-03-15

    "Det behövs en mobbningsombudsman"

    (Arbetsmiljöforum Du & Jobbet)

    För två år sedan gjorde Morgan Alling tv-serien Morgans Mission om mobbning i skolans värld. I morgon börjar uppföljningen – denna gång om mobbning på arbetsplatser.
    Denna gång utspelar sig seriens fyra avsnitt på fyra olika arbetsplatser. En brandstation, en verkstad, en kyrka och inom vården. Målsättningen är att synliggöra hur mobbning fungerar, och varför den uppkommer. Kunskapen om vuxenmobbning är låg, anser Morgan Alling.

  • 2017-03-13

    Tio ledaregenskaper du behöver göra dig av med

    (Kvalitetsmagasinet Ledarskap)

    Det finns ledaregenskaper att sträva efter för att bli en bra ledare, men det finns också egenskaper som det är viktigt att rensa bort ur sin ledarstil. Den amerikanska företagartidningen Inc. har listat tio egenskaper du – och organisationen – mår bäst av att slippa.

Jag vill veta mer om medlemskapet

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem