2013-10-30

Vad gör jag om jag inte får min lön?

– Du har rätt att få ut din lön på avtalat datum. Om du anser att du inte har fått alla de löner som du ska ha ska du snarast be att arbetsgivaren rättar löneutbetalningen, berättar Christina Werner, chefsrådgivare på Ledarnas Chefsservice, som får en hel del frågor kring löneutbetalningar.

Du behöver inte vara anställd när lönefordran skickas, det räcker att du varit anställd hos arbetsgivaren och har innestående lön.

– Vill inte arbetsgivaren betala ut pengarna på din uppmaning kan du kontakta Ledarna, säger Christina Werner.

Vid utebliven lön:

  • Ta reda på om det finns något administrativ fel hos din arbetsgivare som gör att lönen inte har utbetalats.
  • Om det inte är något administrativt fel, utan har andra orsaker, kontakta oss på Ledarna. Som underlag behöver vi kopia på ditt anställningsavtal, någon tidigare lönespecifikation samt information om exakt vad som har förfallit.

– Hör av dig så fort som möjligt. Av flera skäl är det viktigt att komma igång snabbt, hälsar Christina Werner.

Uppdaterat: 2013-10-30

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem