2015-12-22

Så många chefer kollar upp cv:t på nätet

Jörgen Kihlgren, karriärexpert på Ledarna Jörgen Kihlgren, karriärexpert på Ledarna

Lyft fram ditt resultat, ha ett professionellt foto och avsätt gott om tid till att sammanfatta din karriär. Det är karriärexperten Jörgen Kihlgrens bästa tips för att vässa sitt digitala cv.

Enligt en färsk Novusundersökning, på uppdrag av Ledarna – Sveriges chefsorganisation, kollar en fjärdedel av cheferna upp den sökandes Facebook-profil, 36 procent googlar och en tredjedel går in på LinkedIn.

1 318 chefer har besvarat undersökningen som görs för femte året i rad. Resultatet visar att ett professionellt digitalt cv blir allt viktigare. 2011 sökte endast 10 procent av cheferna upp kandidaterna på LinkedIn, i år har siffran ökat till 32 procent.

– Ett välformulerat cv på LinkedIn kan till och med innebära att jobbet hittar till dig. Vi pratar karriärfrågor med chefer varje dag och fler och fler är aktivt inne och söker rätt nya kandidater, säger Jörgen Kihlgren, karriärexpert på Ledarna.

Den enda kanalen som inte visar någon tillväxt är Twitter. Enbart 6 procent av cheferna gör research där.

Så vässar du ditt digitala cv:

  1. Lägg TID på sammanfattningen – alltför många skriver några rader snabbt. Men det här är din ”hisspitch”. Många kommer inte längre när de läser din profil. Slarva därför inte igenom den.
  2. LJUG inte – det är lätt att kolla upp en titel när allt är digitalt. Är du key account manager på LinkedIn, men säljare på pappers-cv:t kan du få förklara dig i intervjusituationen.
  3. BERÄTTA om ditt jobb – floran av titlar är stor, ta inte för givet att alla förstår vad du gör om du inte berättar om det.
  4. Ha ett professionellt foto – främst handlar det om att bildkvaliteten ska vara bra och inte pixlig. En bild säger mer än tusen ord.
  5. Lyft din PASSION – genom att lyfta fram kurser, utmärkelser och andra prestationer visar du upp ditt intresse för yrkesområdet.

Kortfakta om undersökningen

Undersökningsföretaget Novus har tillfrågat 1 318 chefer under oktober 2015 om hur de använder sociala medier vid rekrytering. Deltagarfrekvensen är 52 procent.

Uppdaterat: 2016-01-14

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem