Frågor och svar

Ämnen

26 träffar

Tråkigt att du vill lämna Ledarna. Innan du gör det, vill vi påminna om några av de medlemsförmåner som du då går miste om:

Ska du bli egenföretagare?

Du vet väl att medlemskapet är värdefullt även när du startar eget? Du får bland annat karriärrådgivning, coachning, banktjänster och försäkringslösningar anpassade för just dig som egenföretagare. Här läser du allt om Egenföretagare hos Ledarna.

Så avslutar du ditt medlemskap

För att avsluta ditt medlemskap i Ledarna ska du skicka in en signerad utträdesblankett. Skriv ut blankett för utträde och skicka den till oss via kontaktformuläret.

Tänk på att:

  • Medlemskapet upphör tidigast vid kommande månadsskifte efter att ansökan inkommit till Ledarna, i enlighet med § 4 i stadgarna.
  • Din medlemsavgift betalas i efterskott. Om du är passiv medlem betalar du din avgift halvårsvis i förskott.
  • Ledarna – Sveriges chefsorganisation är inte en a-kassa. Vill du lämna a-kassan, till exempel Ledarnas a-kassa som är fristående från fackförbundet Ledarna, måste du kontakta den a-kassa du är medlem i. Samtliga a-kassor hittar du hos Sveriges a-kassor.

Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Att betala medlemsavgiften via autogiro är enkelt, bekvämt och dessutom bra för miljön. Dragning av din medlemsavgift sker sista bankdagen i månaden.

Du har följande tre alternativ:

Medgivande via din internetbank

Logga in på din internetbank och fyll i de uppgifter som behövs för att registrera ett autogiromedgivande. Under Betalningsmottagare söker du på ”Ledarna” och väljer alternativet ”Ledarna, medlemsavgift” med BG 114-6224. Betalarnummer ska vara ditt personnummer med 12 siffror.

Medgivande med e-legitimation

Gör medgivande om autogiro direkt via Bankgirocentralen.

Scanna eller skicka in medgivande

Använd blanketten Autogiromedgivande – fyll i, skriv under och skicka in per post eller scanna och skicka in via kontaktformuläret.

På Mina sidor läser du mer om dina avgifter (inloggning krävs).


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

E-faktura innebär att du får en elektronisk avi på medlemsavgiften en gång per månad via din internetbank. Du kontrollerar att avin stämmer och godkänner den. Du godkänner alltså betalningen genom ett enkelt klick och slipper knappa in OCR-numret varje gång.

För att betala med e-faktura loggar du in på din internetbank och söker upp Ledarna som betalningsmottagare.

Om du inte får en e-faktura, ringer du till din internetbanks kundtjänst.

Påminnelse

Missar du en betalning skickas en påminnelse som e-faktura.

Avanmälan

Vill du inte längre använda e-faktura, eller om du ska byta bank, gör du avanmälan hos din internetbank.

Medlemsnummer

Logga in med bank-id på Mina sidor, där hittar du ditt medlemsnummer och de personuppgifter vi har på dig.

Medlemsnumret finns även på inbetalningskortet.

På Mina sidor läser du mer om dina avgifter (inloggning krävs).


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Nej, du måste själv ansöka om medlemskap i en a-kassa. Om du vill tillhöra en a-kassa, och i så fall vilken du vill tillhöra, väljer du själv.

Ledarnas a-kassa är helt fristående från Ledarna och vill du bli medlem i deras a-kassa måste du kontakta dem.

Den webbplats du just nu besöker tillhör Sveriges chefsorganisation Ledarna. Vi är en arbetstagarorganisation, det vill säga ett fackförbund, och inte en a-kassa.

Tänk på

Vid arbetslöshet blir din ersättning högre om du är medlem i en a-kassa.


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

När du vill byta fackförbund

Det är enkelt att byta från ett annat fackförbund till Ledarna. Vi guidar dig för ett tryggt byte.

Om du har uppsägningstid från ett annat fackförbund är medlemskapet i Ledarna kostnadsfritt under uppsägningstiden från ditt gamla fackförbund (max 3 månader).

För att du inte ska få ett avbrott i kvalificeringstiden för inkomstförsäkringen, måste du se till att det inte blir ett glapp i betalningsperioden från ditt gamla förbund.

Så byter du fackförbund:

  1. När du har blivit medlem i Ledarna kontaktar du ditt nuvarande fackförbund och begär utträde.
  2. Under övergångsperioden, det vill säga perioden från det att du blivit medlem i Ledarna och innan du fått utträde från ditt gamla fackförbund, är du registrerad som kostnadsfri medlem i Ledarna. Du slipper därmed betala dubbla avgifter under utträdesperioden från ditt gamla förbund (max 3 månader).
  3. När utträdet har gått igenom kontaktar du Ledarna och meddelar oss ditt utträdesdatum ur ditt tidigare förbund. Kontaktformulär hittar du här.
  4. Under övergångsperioden får du normalt inte förhandlingsstöd gällande ett redan pågående ärende med din arbetsgivare.

Välkommen med din ansökan redan idag!


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Om du är kund hos Kivra får du vår faktura i din digitala brevlåda, vilket ger dig möjlighet att ta emot fakturan digitalt var du än befinner dig.

Du kan även använda Kivras betalningsfunktion för att betala din avgift.

Tänk på att alltid ha en uppdaterad e-postadress hos Kivra. Är din e-postadress inte aktuell hos Kivra, får du inget meddelande om ny post.

Läs mer på Kivras webbplats

Påminnelsefaktura

Från december 2023 skickas även påminnelsefaktura för obetalda medlemsavgifter till Kivra.

Logga in på Mina sidor för att läsa mer om dina avgifter.


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Genom att använda bank-id som inloggningsmetod förenas säkerhet med enkelhet, då du slipper hålla reda på användarnamn och lösenord.

För att logga in på ledarna.se behöver du ha ett svenskt personnummer och bank-id. Det är inte möjligt att skaffa bank-id utan personnummer.

Det är din bank som utfärdar bank-id. Enklast är att logga in på din banks webbplats och söka information där. Mer information och instruktioner hittar du också på bankid.com.

Det mesta på ledarna.se är öppet och tillgängligt utan inloggning, men när du loggar in kommer du åt material som bara är för Ledarnas medlemmar, som kurser, chefslönestatistik och information om ditt medlemskap.


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Den tid du varit försäkrad i ett annat förbunds basförsäkring kan du tillgodoräkna dig i Ledarnas basförsäkring. Om du haft tilläggsförsäkringar i ditt tidigare förbund kan du tillgodoräkna dig även den tiden i våra motsvarande tilläggsförsäkringar så länge det inte är något glapp mellan försäkringarna.

Om du ansöker om tilläggsförsäkring tid i samband med att du blir medlem hos oss, kan du också tillgodoräkna dig tid från det andra förbundets inkomstförsäkring med fler ersättningsdagar än du kan få i vår basförsäkring.

Du kan läsa mer om kvalificeringstider och villkor hos Bliwa


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

För att kunna hjälpa dig, och för att kunna ta reda på vad problemet är, vill vi gärna att du kontaktar oss med mer information. 

Beskriv problemet så utförligt du kan, när det uppstår och vad du gjorde innan det uppstod. Skicka beskrivningen via kontaktformuläret. Kom ihåg att lämna dina kontaktuppgifter. Har du möjlighet, får du gärna skicka med en eller flera skärmbilder.


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Logga in med bank-id på sidan Kontaktuppgifter och medlemskap på Mina sidor, där hittar du de personuppgifter vi har på dig, liksom ditt medlemsnummer.

Du hittar även medlemsnumret på avgiftsspecifikationen:


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.