2010-05-19

80 000 chefer har kongress

När Sveriges chefsorganisation Ledarna idag öppnar sin 30e kongress ska den besluta om framtida chefsfrågor för ett rekordstort antal medlemmar. Ledarnas medlemsantal ökade med 6 procent under 2009 och passerade 80 000 medlemmar i april 2010. Organisationen har aldrig varit större i sin 105-åriga historia.

En viktig framtidsfråga för Sverige är den pågående generationsväxlingen på arbetsmarknaden. En stor kull med 40-talister försvinner från chefsjobben samtidigt som den yngre generationen tvekar inför uppdragen och schablonbilden av en chef.

– Utan chefer stannar Sverige. Varje dag gör 500 000 chefer i Sverige skillnad för både medarbetare och verksamheter. Vi måste våga förändra chefsrollen och utmana den gängse bilden av hur en chef ser ut, säger Per Hedelin, vd för Ledarna.

För Ledarna har utvecklingen gått från att ha varit ett renodlat arbetsledarförbund till att idag vara en chefsorganisation med medlemmar på alla chefsnivåer och i alla branscher - från första linjens chefer till högre chefer och vd:ar.

– Våra medlemmar har Sveriges viktigaste jobb. Vår uppgift är att stödja dem i deras uppdrag som chefer och ledare, säger Per Hedelin,

Korta fakta om Ledarna

• På Ledarnas kongress den 19-21 maj 2010 samlas ombud för 80 000 chefer. Kongressen beslutar om verksamhetsinriktningen och väljer en ny styrelse och ordförande för nästa fyraårsperiod. Annika Elias, nuvarande ordförande i Ledarna, är nominerad av valberedningen till ordförandeposten under nästa kongressperiod 2010-2013.

• De senaste 10 åren har Ledarna genomgått en generationsväxling - 70 procent av medlemmarna är nya sedan 2000. Förnyelsen syns inte minst i att andelen kvinnor bland medlemmarna ökar. Ungefär 30 procent av de nya medlemmarna är kvinnor, vilket motsvarar andelen kvinnliga chefer i stort.

• I jämförelse med andra förbund år 2009 har Ledarna ökat näst mest efter Unionen i absoluta antal medlemmar, baserat på aktiva, yrkesverksamma medlemmar.
    Under 2009 har Ledarna ökat med 6 procent – endast Reservofficersförbundet och Civilekonomerna har ökat mer med respektive 8 och 7 procent.

• Totalt sett ligger Ledarna med sina 80 000 medlemmar på en 11 plats bland de fackliga organisationerna när man jämför antalet aktiva, yrkesverksamma medlemmar 2009.
Uppdaterat: 2012-05-21