2010-03-18

Cecilia Zadig är Årets Ledarutvecklare 2010: En förändringsagent med visioner

Igår kväll korades Cecilia Zadig, ledarskapsutvecklare och författare, till Årets Ledarutvecklare 2010 på Kompetensgalan i Stockholm. Cecilia Zadig får priset för att visionärt ha utvecklat ledarskapet i mediebranschen. Bakom priset står Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

Cecilia Zadig får priset ”för att hon utifrån sin journalistiska bakgrund har bidragit till att utveckla ledarskapet i och utanför mediebranschen. Hon har lyft fram mångfaldsperspektivet och ökat förutsättningarna för kvinnor att utveckla sitt ledarskap. Detta i den mest inflytelserika branschen när det gäller att driva samhällsfrågor. Cecilia Zadig är en förändringsagent med visioner."

– Priset glädjer mig. Det har varit en lång och fantastisk resa att utbilda 200 kvinnliga journalister i chefskap och på så sätt påverka förnyelsen av ledarskapet i en viktig bransch, säger Cecilia Zadig.

Syftet med priset till Årets Ledarutvecklare är att belöna en person som på ett föredömligt sätt utvecklat ledare, förbättrat deras förutsättningar att utöva ledarskap och på så sätt bidragit till att föra ledarskapet i Sverige framåt.

– Cecilia är en visionär och föregångare. Hon har gjort ett bestående avtryck genom att modernisera ledarskapet i en bransch som påverkar oss alla, säger Annika Elias ordförande för Ledarna.

Kompetensgalan arrangeras för åttonde året i rad av Tidningen Chef.

Kriterierna för Ledarutvecklarpriset är:

• Pristagaren har verkat för att förbättra ledarskapet inom en organisation/företag eller i Sverige i stort.
  • Pristagaren drivs av en övertygelse och framtidssyn om det goda ledarskapet.
  • Pristagaren har åstadkommit en förändring i ledarskapet genom medvetet arbete och kompetensutvecklingsinsatser.
  • Pristagaren har jobbat för att röja hinder och ge chefer goda förutsättningar att utöva sin ledarroll på ett framgångsrikt sätt.

Juryn för priset Årets Ledarutvecklare har bestått av:
Karin Francke, personalstrateg/chefsutveckling, Personalstrategiska avdelningen Stockholms stad
Annika Elias, ordförande i Ledarna
Lena Rökaas, Vice President Customer Services SAS International