2011-03-10

Hon kan bli Framtidens kvinnliga ledare 2011

I dag publicerar Shortcut och Ledarna en orankad lista med namnen på 20 av de 75 kvinnor som har chansen att vinna titeln Framtidens kvinnliga ledare den 17 maj 2011.

Det är karriärnätverket Shortcut och Sveriges chefsorganisation Ledarna som för femte året i rad vill lyfta unga kvinnliga chefer som har åstadkommit stora resultat och förändringar inom sina respektive verksamheter.

– Sverige behöver chefer med en modern och förändringskompetent ledarstil, såväl i näringsliv som i offentlig sektor. Kvinnorna på listan gör ledarskap på ett nytt sätt och är redan nu framtidens ledare, säger Klara Adolphson, jämställdhetsansvarig och ledarskapskonsult på Ledarna.

Den 17 maj offentliggörs hela listan över Sveriges 75 främsta unga kvinnliga ledare, i åldrarna 20-35 år. Samtidigt blir en av de nominerade utsedd till årets Framtidens kvinnliga ledare. Förra årets vinnare är Salomeh Tafazoli, Truck sales process and logistics development manager, på Volvo Lastvagnar.

– De här framgångsrika kvinnorna fungerar som inspiration både för andra och för varandra. Med listan vill vi lyfta förebilder för att fler ska välja chefskarriärer, vilket är långt ifrån ett självklart val för unga talanger, säger Karin Molin-Klingemann, chefredaktör för Shortcut.

Varje år släpper Shortcut och Ledarna ett mindre, orankat, urval namn från den slutliga listan i anslutning till den Internationella kvinnodagen den 8 mars.

Hela listan publiceras och vinnaren koras den 17 maj 2011 på en gala i Stockholm. Med listan vill Shortcut och Ledarna bidra till en mer jämställd arbetsmarknad i allmänhet och chefsmarknad i synnerhet. För researcharbetet ansvarar Nova Networks.

Orankad lista med 20 namn från listan över Framtidens kvinnliga ledare:

• Angelica Fihn, Regionchef, Kronans Droghandel
  • Anna Nordström, Handelssekreterare, Exportrådet Tyskland
  • Anna Carin Alderin, Store Manager, IKEA Linköping
  • Annica Bresky, Managing Director, Billerud Karlsborg AB
  • Cecilia Kocken, Global Brand Manager – Oral Care, Procter & Gamble
  • Charlotta Lindborg, Marknadschef, TV4-Gruppen
  • Christina Saliba, Vd, Weber Shandwick
  • Elin Bäckman, Managing Director, Acne Advertising
  • Emma Hendéus, Vd, Thorlabs AB
  • Fredrika Vince, VP Europé IT Services, Nasdaq OMX
  • Helena Hed, Regionchef, Sweco Environment
  • Ida Karlberg Gidlund, Vd, Rektorsakademin
  • Karin Pettersson, f.d. Kommunikationschef, Socialdemokraterna, nu Politisk chefredaktör, Aftonbladet
  • Kristina Lukes, Marknads- och innovationsdirektör, Abba Seafood
  • Linda Jansdotter Larsson, Global Head of Trading Operations, SEB Group Operations
  • Liza Jonson, Vd, SPP Fonder
  • Maria Rankka, Vd, Stockholms Handelskammare
  • Nisha Besara, Chef Arena Medier-Chefredaktör, Arenagruppen
  • Regina Kevius, Stadsbyggnads- och Idrottsborgarråd, Nya Moderaterna
  • Sara Damber, Vd, Playing for Change

Mer om Framtidens kvinnliga ledare

De nominerade är chefer och ledare som har åstadkommit stora resultat och förändringar inom sina respektive verksamheter. Totalt har över 200 nomineringar kommit in under senhösten och januari. För researcharbetet ansvarar Nova Networks.

Chefslistan består av den nya generationens ledare som redan idag har nått framgång på arbetsmarknaden – ledare som kommer att vara med och påverka det svenska samhället i morgon.

Med Framtidens kvinnliga ledare vill vi vända upp och ned på föreställningen om ledarskapet som en manlig arena. Vi vill lyfta fram goda exempel och inspiratörer – moderna ledare. Kvinnorna på listan är inte bara goda förebilder för andra unga kvinnor utan för alla som sitter på en ledande position.

Motivet till att driva Framtidens kvinnliga ledare är att:

• skapa en mötesplats för unga kvinnliga chefer att inspirera och stötta varandra
  • belysa vikten av en jämställd chefsmarknad
  • lyfta fram framstående unga kvinnliga chefer som förebilder
  • tydliggöra behovet av ett modernt ledarskap och av unga kvinnor på ledande befattningar.

Kvinnorna på Ledarnas och Shortcuts rankinglista är mellan 20-35 (fyller 35 under 2010, det vill säga födda tidigast 1975) år och arbetar som chef eller ledare. De är alla bedömda för deras prestationer under år 2010 och tidigare enligt kriterierna:

Resultat och uppnådd position

Har ansvar och makt att utveckla och leda, t ex chef över ett visst antal anställda, budget-/ekonomiskt ansvar, verksamhetsansvar eller uppvisat betydande resultat/förändring.

Personliga egenskaper

Har goda ledaregenskaper och personifierar lusten att leda. Uppvisar ett modernt ledarskap som främjar utveckling hos de anställda, har mod att ställa krav och förmåga att skapa goda relationer, hanterar spänningsfältet mellan ledning och medarbetare samt odlar sitt interna och externa nätverk.

Potential

Har visat en stark personlig utvecklingstakt under det senaste året, uppvisar handlingskraft och ambition, är förändringskompetent, nytänkande och har visioner.