2011-09-12

Ledarna begär Saab i konkurs idag måndag

Sveriges chefsorganisation Ledarna ansöker idag om att försätta Saab Automobile i konkurs hos Vänersborgs tingsrätt.

- Det är självklart mycket tråkigt att tvingas till denna åtgärd. Men situationen är ohållbar och gränsen för det rimliga passerad. Vårt uppdrag nu är att driva våra medlemmars lönefordran, säger Annika Elias, ordförande i Ledarna.

Ledarna har 131 medlemmar på Saab Automobile. Deras augustilöner är idag 17 dagar försenade och det är tredje gången i följd som lönen inte betalas i tid. Fristen efter Ledarnas betalningsuppmaning till företaget har löpt ut. Detta i kombination med att Vänersborgs tingsrätt i torsdags avslog Saabs ansökan om företagsrekonstruktion ligger bakom beslutet.

Av Ledarnas medlemmar har 122 valt att lämna in en fullmakt till Ledarna med uppdrag att per varje individ ansöka om att försätta företaget i konkurs pga utebliven löneutbetalning.

Det som händer nu är att tingsrätten sätter ut ansökan till konkursförhandling med Saab. Företaget har fram till konkursdagen möjlighet att betala ut lönerna och i det fallet dras ansökan tillbaka.