2011-05-05

Två nya föreningar i Ledarna

Två nya föreningar med tydlig branschprofil har i dag bildats på Sveriges chefsorganisation Ledarnas representantskap: Ledarna inom Vård & Omsorg och Ledarna inom Handel. Föreningarna samlar totalt cirka 10 000 av Ledarnas över 80 000 medlemmar.

– Föreningar med branschfokus ger medlemmarna ett bättre stöd och större påverkansmöjligheter, säger Annika Elias, ordförande i Ledarna.

Genom att samla chefer inom samma verksamhetsområden erbjuder föreningarna en plattform där man utöver chefsrollen i stort också kan samlas kring branschrelaterade förutsättningar och villkor. Det ger medlemmarna större möjligheter att påverka i för dem viktiga frågor.

– Bland Ledarnas medlemmar finns chefer i alla branscher och på alla nivåer. De nya föreningarna ger medlemmarna möjlighet att driva för dem relevanta och aktuella chefsfrågor både i Ledarna och i samhället i stort, säger Annika Elias, ordförande i Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

Ledarna inom Vård & Omsorg är en förening för Ledarnas medlemmar inom vård- och omsorgssektorerna i såväl offentlig som privat regi. Föreningen samlar ca 5 000 chefer inom kommun, landsting och privata vårdgivare inom vård och omsorg. Ordförande i föreningen är Katarina Malé Karlsson.

Ledarna inom handeln är en förening för Ledarnas medlemmar inom detalj- och partihandel. Här finns cirka 5 000 chefer inom både kooperativ och privat handel. Föreningen arbetar för att profilera och driva frågor som är specifika för chefers förutsättningar och villkor inom handeln. Ordförande i föreningen är Sven-Erik Svensson.

Besluten om de nya föreningarna togs i dag den 5 maj 2011 på Ledarnas representantskap i Stockholm. Representantskapet är Ledarnas högsta beslutande organ mellan kongresserna.

För mer information kontakta:
Freja Annamatz, pressansvarig, telefon 08-598 99 333