2013-01-17

Ledarna slår rekord i antal medlemmar - igen

För tredje året i rad slår Sveriges chefsorganisation Ledarna tidigare rekord i antalet medlemmar. Den första januari 2013 var antalet medlemmar 89 740, vilket är en ökning med 2,8 procent från föregående år. Under året fick Ledarna totalt 9 460 nya medlemmar.

Från att ha varit ett renodlat arbetsledarförbund har Ledarna utvecklats till att vara en chefsorganisation med medlemmar på alla chefsnivåer i alla branscher – från första linjens chefer till högre chefer och vd:ar.

Emil Hemström, försäljningschef och ansvarig för medlemsrekrytering på Ledarna– Ledarna är ensamma om att enbart fokusera på chefer, vilket ger oss en unik position. Vi kan stötta chefer både i deras yrkesroll som ledare samtidigt som vi erbjuder trygghet i den egna anställningen i form av exempelvis arbetsrättslig expertis och inkomstförsäkringar, säger Emil Hemström, försäljningschef och ansvarig för medlemsrekrytering på Ledarna.

Medlemsbasen fortätter att genomgå en generationsväxling. Så många som nästan 8 av 10 medlemmar har tillkommit sedan 2000. Ledarna har haft en positiv medlemstillväxt från januari 2008. Totalt är 25 procent av medlemmarna kvinnor - av nya medlemmar under året var 35,5 procent kvinnor.

Fakta om Ledarnas medlemstillväxt:

• Antal medlemmar den 1 januari är 89 740
  • Nya medlemmar under 2012 är 9 460
  • Ledarna hade 6181 medlemmar som lämnade förbundet
  • Ledarna under 2012 hade 912 medlemmar som övergick till passivt medlemskap
  • Ledarna hade en tillväxt om 2 429 medlemmar
  • Totalt är 25 procent av Ledarnas medlemmarna kvinnor - av de nya medlemmarna under året var 35,5 procent kvinnor.
  • 1999 hade Ledarna 58 000 medlemmar
  • 78,5 % procent av medlemmarna har blivit medlemmar sedan 2000-01-01