Pressmeddelande 7 maj 2008

Anna Eckerse Svensson är Framtidens kvinnliga ledare 2008

Sveriges styrelserum befolkas sakta men säkert av unga, smarta och självsäkra kvinnor. Tack och lov, säger vi. För andra året i rad utser Shortcut och Ledarna landets 75 mest inflytelserika unga kvinnor i ledande ställning.

Att leda handlar enligt årets vinnare Anna Eckerse Svensson om att bygga förtroende och motivera. – Det gör man genom att leverera och alltid finnas till hands, med passion och glöd för sitt jobb.

Hela listan och intervjuer

Framtidens kvinnliga ledare 2008 –  hela listan och intervjuer

Topp tre 2008

1. Anna Eckerse SvenssonChef på MTG Radio, vice vd RAB, Radiobranschen
  2. Ingrid Larsby Arvered, Category Manager Investments
  3. Åsa Keller, Vd Homemaid AB

Så har vi gjort listan

Ledarna och Shortcut har i grundresearchen för Framtidens kvinnliga ledare samarbetat med pr-företaget Greatness. Många hundra unga kvinnliga ledare inom näringsliv, politik, kultur och offentlig verksamhet har granskats och bedömts. I arbetet har vi också tagit in cv:n och intervjuat både nominerade och personer i de nominerades omgivning.

Att nominera till Framtidens kvinnliga ledare har även varit öppet för alla via www.shortcut.nu och www.ledarna.se. Kriterierna för att kunna bli nominerad är att man ska vara en kvinna i ledande befattning och född tidigast 1972.

Personen ska även uppfylla följande:

Resultat: Har ansvar att utveckla och leda, till exempel som chef över ett visst antal anställda, har ekonomiskt ansvar, verksamhetsansvar eller uppvisat betydande resultat.

Personliga egenskaper: Har goda ledaregenskaper som främjar utveckling hos de anställda, har mod att ställa krav och förmåga att skapa goda relationer.

Potential: Har visat en stark personlig utvecklingstakt under det senaste året, uppvisar handlingskraft och ambition, är förändringskompetent och nytänkande samt har visioner.