2008-12-22

Chefens juldilemma - avkopplad eller uppkopplad?

Inför julen 2008 har cheferna svårt att släppa tankarna kring jobbet – trots att nästan hälften är lediga i två veckor eller mer. Så många som 4 av 10 chefer säger att deras arbetsplats påverkas av varsel eller uppsägningar. Gemensamma julbord och julklappar har även de fått stryka på foten på många företag. Det visar en enkät som Ledarna gjort bland medlemmarna.

Det är en tuff höst som ligger bakom cheferna och det finns få eller inga löften om bättre tider. Men en sammanhängande ledighet är en förutsättning för ett gott ledarskap.

- Som chef är ditt agerande viktigt – du ska orka motivera och inspirera. För att klara av uppdraget långsiktigt är återhämtning en förutsättning. Fundera på om du verkligen är avkopplad om du är uppkopplad jämt, säger Anki Udd, ledarskapskonsult på Ledarna.

Sammanhängande ledigheter är viktigt för att orka med ansvarsfyllda chefsuppdrag som nu i många fall handlar om uppsägningar. Enligt enkäten är dock många chefers julledighet en variant på distansarbete. Så många som 7 av 10 håller kontakten med sin arbetsplats under ledigheten via mobilen och en tredjedel är uppkopplade och läser mejl.

Vad gör chefen på julen? Enligt enkäten föredrar chefen en traditionell jul hemma med familj och vänner och ägnar sig åt julnöjen som att äta, läsa och sova. Men var tionde chef funderar på att byta jobb, en lika stor del slipar strategierna inför nästa år och ytterligare en tiondel oroar sig för konjunkturen under julledigheten.

Ledarnas tips för en mer avkopplande ledighet:

• Planera in dina ledigheter i verksamheten.
  • Våga släppa kontrollen och lita på att medarbetarna klarar ansvaret.
  • Ha ett bra back-up system med tydliga ansvarsområden för alla.
  • Tydliga regler om nåbarhet.
  • Prova byta miljö och bryt invanda mönster för att koppla av.

Fakta:
Tar du ledigt över jul i år?
Ja, två veckor eller mer 44 %
Ja, bara några dagar 35 %