2006-06-22

Färsk undersökning om chefens sommarvanor

Vad gör din chef i sommar? En undersökning från Ledarna kan nu slå hål på schablonbilden av chefen som seglar eller spelar tennis under semestern. I stället ses de flesta av landets chefer simma eller promenera på Västkusten. Chefen drömmer dessutom om att prata med Kamprad eller Svennis över trädgårdshäcken.

Den bilden tonar fram genom resultaten från Chefspanelen, en undersökning som gjortsbland 2 262 chefer i Sverige. Enkäten ger svar på både när, var och hur landets chefer semestrar. Undersökningen var aktiv under elva dagar (15/5 -25/5 2006) och baseras på svar från både Ledarnas medlemmar och icke medlemmar.

På frågan om hur cheferna semestrar svarar 46 procent att de åker på bilsemester. 29 procent uppger att de är på sommarstället och 29 procent att de är hemma. 27 procent lockas av att charterresa, men bara 2 procent semestrar på cykel eller med husbil. Två av tre chefer förlägger sin semester främst under juli månad.

Den "sport" som chefen främst ägnar sig åt på semestern är promenader (45 procent). Näst populärast är simning (23 procent) och vandring (23 procent). Därefter kommer golf med 19 procent. 84 procent av cheferna uppger att de aldrig spelar tennis.

De flesta cheferna i undersökningen kommer att semestra i Sverige (83 procent). Av dessa kommer den största andelen att åka till Västkusten (24 procent). Skåne kommer på andra plats (13 procent) och Stockholmpå tredje med 11 procent. Endast var tionde chef planerar att åka utomlands i sommar. De chefer som väljer att besöka andra europeiska länder väljer framförallt att åka till Danmark (20 procent), Tyskland (13 procent) eller Spanien (9 procent).

Om chefen får välja vilken känd svensk ledare som han eller hon helst skulle vilja ha som semestergranne svarar 22 procent Ingvar Kamprad och 11 procent Sven-Göran "Svennis" Eriksson. 10 procent uppgav Amelia Adamo och 8 procent Christina Stenbeck. Därefter kommer Fredrik Reinfeldt, Lasse Lagerbäck, Kungen och Carl-Henrik Svanberg.