2007-03-08

Framtidens Kvinnliga Ledare 2007

Åsa Keller, 34, vd för hemserviceföretaget Homemaid, utsågs till Framtidens Kvinnliga Ledare 2007 vid gala arrangerad av karriärnätverket Shortcut och Ledarna - Sveriges chefsorganisation den 7 mars. Samtidigt presenterades listan över landets 75 mest intressanta kvinnliga ledare upp till 35 års ålder. Det är första gången någonsin som en sådan kartläggning görs. Syftet är att lyfta fram och synliggöra unga kvinnliga chefer.

- Dels är detta en bekräftelse på att jag har gjort ett bra jobb och dels hoppas jag att priset kan fungera som inspiration för andra unga kvinnor. Förhoppningsvis kan det visa att det går att arbeta som chef och även hinna med ett annat liv. Själv har jag en liten bebis som jag tillbringar lyxtid med och sedan har jag mitt jobb som också känns som lyxtid, säger Åsa Keller.

Motiveringen bakom förstapriset till Åsa Keller lyder:

"I en kraftigt debatterad bransch har Åsa Keller vågat tro på sin idé, sett möjligheterna och tänkt långsiktigt. Genom sin gedigna branschkunskap, en uttalad målsättning och medveten satsning på personalfrågor har hon utvecklat Homemaid till Sveriges största företag för hushållsnära tjänster. Åsa Kellers kapacitet, drivkraft och mod visar att hon både är strateg och visionär, en unik blandning. Det gör henne till en förebild, men framförallt utmärker det henne som en Framtidens kvinnliga ledare."

- Jag tror på öppen kommunikation och på att våga delegera. Det måste finnas respekt för alla. Så försöker jag leda och så vill jag bli bemött, säger Åsa Keller om sin ledarstil.

- Den nya generationens kvinnliga ledare kommer att spela en avgörande roll för många företag i näringslivet, och även inom kultur och politik. Vår målsättning är att den här listan ska bli en årligen återkommande rankning som ger dessa kvinnor relevant uppmärksamhet, säger Andreas Dahlin, vd för Shortcut.

- Vi hoppas att dessa unga och framgångsrika kvinnor ska fungera som inspirationskälla och peppa andra unga att förverkliga sina mål och våga välja ett ledaryrke, säger Ledarnas förbundsordförande Annika Elias.

Galan Framtidens Kvinnliga Ledare hålls på Sturecompagniet i Stockholm, inför cirka 350 gäster. Presentatör är Jenny Östergren, programledare i TV4 och författare till bland annat "Bimbobakslaget".

Bifogat finns bilder fria att publicera på Åsa Keller samt tvåan Anna Eckerse Svensson, 27 år och operativ chef för MTG Radio. Dessutom bifogas hela topp-75 listan över Framtidens Kvinnliga Ledare 2007.

Fakta: Så gjordes undersökningen Framtidens Kvinnliga Ledare

För att få vara med på listan ska den nominerade vara: Kvinna i åldern 20 - 35 år, arbeta som chef eller ledare samt vara på väg uppåt i karriären.

De nominerade har sedan bedömts enligt följande kriterier:

• resultat
  • egenskaper
  • potential.

Listan har tagits fram av Shortcut och Ledarna i samarbete med pr-byrån Greatness som stått för research.

För mer information och kommentarer, kontakta:
Monica Berling, informationschef Ledarna: 0706-73 60 93
Andreas Dahlin, vd Shortcut: 0709-24 00 32