2006-10-19

Lägre a-kasseersättning drabbar inte Ledarnas medlemmar med inkomstförsäkring

Ledarnas medlemmar med inkomstförsäkring kommer inte under de första hundra dagarna av en eventuell arbetslöshet drabbas av de föreslagna försämringarna i a-kassan.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet för medlemmar med en inkomst över 20 075 kronor per månad och täcker upp till 80 procent av bruttolönen under de första hundra dagarna*. Om a-kassetaket sänks kommer även medlemmar med en inkomst mellan det nya taket och 20 075 kronor att omfattas av inkomstförsäkringen via Ledarna.

- Vi jobbar för att chefer ska vara attraktiva på arbetsmarknaden. Om de ändå drabbas av arbetslöshet försöker vi erbjuda relevant stöd genom t.ex. karriärrådgivning, cv-granskning, utbildning och ekonomisk trygghet, säger Ledarnas vd Per Hedelin.

66 procent av Ledarnas medlemmar omfattas idag av inkomstförsäkringen. I samband med en sänkning av a-kassetaket ökar antalet medlemmar som omfattas av inkomstförsäkringen till 69 procent av Ledarnas 71 000 medlemmar.

Enligt en beräkning som gjorts av Arbetslöshetskassornas Samorganisation blir kostnaden för Ledarnas a-kassa preliminärt 313 kronor efter förändringarna.

* Upp till 50 000 kronor per månad vid tecknande av frivillig tilläggsförsäkring. Försäkringen gäller upp till 60 års ålder.

För ytterligare information kontakta:
Per Hedelin, vd Ledarna, tel. 070-565 78 08