2005-06-21

Ledarna varslar om stridsåtgärder vid Öresundsbron

Med anledning av att kollektivavtal inte har kunnat träffas för Ledarnas medlemmar vid Öresundsbro Konsortiet varslar Ledarna om stridsåtgärder. Konflikten träder i kraft lördagen den 9 juli 2005 klockan 00.00. Åtgärderna innebär förbud mot övertidsarbete samt blockad för nyanställningar och befattningstillträde till trafikledartjänster vid Öresundsbro Konsortiet.

Ledarna har i fyra år försökt teckna kollektivavtal för organisationens medlemmar vid Öresundsbro Konsortiet. Flertalet arbetar som chefer och arbetsledare.

- Stridsåtgärder är alltid den sista åtgärden att ta till. För vår del har vi väntat i fyra år. Situationen är ohållbar eftersom våra medlemmar saknar möjlighet till inflytande över sin arbetssituation, säger Thomas Eriksson, förhandlingschef vid Ledarna, Sveriges Chefsorganisation.

- Har man som arbetstagare en ledande ställning är det naturligt att gå med i en organisation för bara chefer och då är Ledarna alternativet, avslutar Thomas Eriksson.

För ytterligare information kontakta Thomas Eriksson, förhandlingschef Ledarna, på mobiltelefon 070-583 90 09, eller Anne Kuylenstierna, pressansvarig Ledarna, på mobiltelefon 070-573 55 68 eller via e-post: anne.kuylenstierna@ledarna.se