2006-03-14

Olle Näslund vinnare av 2006 års kompetenspris för mänskligt ledarskap

Ledarna, Sveriges chefsorganisation, står som värd för Årets Kompetenspris för Mänskligt Ledarskap och delar i år ut priset till en ledare som prioriterat arbetet med att få medarbetarna att växa både som människor och professionellt.

Årets vinnare av Kompetenspriset för Mänskligt Ledarskap är Olle Näslund, VP Foreign & Public Affairs, SAS Group.

- Olle ser kompetensutveckling som en viktig del i sitt vardagliga ledarskap och han är en god förebild, säger Per Hedelin, verkställande chef på Ledarna. Olle får årets pris eftersom han är lyhörd, visar empati och respekt för människan och hennes vilja att utvecklas - ledaregenskaper som vi anser är centrala för att skapa en sund arbetsmiljö.

Juryns motivering:
"Med sin bakgrund som socialchef och djupa förståelse för mänskligt beteende har Olle Näslund lett svåra omstruktureringsprocesser inom koncernen. Resultaten har alltid varit uppskattade och respekterade. Hans sätt att arbeta är vid varje tillfälle knutet till de människor som berörs, vilket innebär respekt, stor öppenhet, löpande information och dialog. Han drar sig inte för att ta de riktigt komplicerade uppdragen, som han sedan med integritet och klokhet alltid finner fungerande lösningar på."

Ledarna är Sveriges chefsorganisation. 70 000 chefer på olika nivåer, inom både det privata näringslivet och i offentlig verksamhet, har valt Ledarna som sin partner för att tillgodose behovet av individanpassad service, rådgivning, utveckling, förhandlingsservice och juridiskt stöd i anställnings- och avtalsfrågor.

Kontakta Per Hedelin, verkställande chef Ledarna, på mobiltelefon 070-565 78 08

Anne Kuylenstierna, informationschef Ledarna, på mobiltelefon 070-573 55 68, e-post: anne.kuylenstierna@ledarna.se