2002-09-12

Pressinbjudan till "Ett omöjligt jobb eller ett jobb med möjligheter

Det finns ett skriande behov av förändring inom byggbranschen. Det visar inte minst mediernas rapportering om personalbrist, kartellbildning och byggstress. Cheferna har en central roll när det gäller att förändra branschen. Men förutsättningarna att göra ett bra jobb som ledare brister dessvärre många gånger. Därför arrangerar Byggcheferna/Ledarna tillsammans med Sveriges Byggindustrier seminarier om ledarskap i höst. Syftet är att stärka ledare och chefer i branschen och därmed också skapa en grogrund till en positiv utveckling för sektorn som helhet.

Till seminarierna kommer tre namnkunniga och efterfrågade föreläsare:
Komikern och skådespelaren Johnny Sundin, som bland annat är känd från tv-programmet "Släng dig i Brunnen" och Stinas program på TV3. Johnny Sundin kommer att göra nedslag på byggarbetsplatsen och ge en ståuppares syn på den.

Läkaren och psykologen Rigmor Robert kommer att prata om stress och ge oss större självkännedom och bättre förståelse för andra människor. Till sin hjälp använder hon sig av "Story Telling" - en av de snabbaste växande föreläsningstrenderna i USA.

Dessutom kommer Bengt Wiström att föreläsa om hur man bygger upp lag och skapar lagkänsla. Han har en gedigen erfarenhet bakom sig som landslagscoach i basket och har författat böckerna Coaching och Vision. Idag är han bland annat anlitad som tränare, idrottspsykolog och konsult.

Tillsammans kommer de tre föreläsarna att ge svar på svåra men angelägna frågeställningar som hur ledare och chefer kan bli bättre på att delegera, hur de skapar bättre balans mellan arbete och fritid och mycket mer. Det kommer också att hållas en gemensam diskussion kring hur det är möjlighet att skapa en positiv förändring på byggarbetsplatserna. Strax före seminarierna bjuder vi på kaffe och kaka. De som deltar är också välkomna på middag efteråt.

Seminarierna hålls mellan klockan 15.00-19.00 på följande platser och datum:
Växjö Elite Stadshotellet, 18 september
Umeå Umestans Konferenscentrum, 24 september
Göteborg Radisson SAS Scandinavia Hotel, 9 oktober
Örebro Folkets Hus, 23 oktober

Eftersom antalet platser är begränsade ber vi er anmäla er till Ledarna tfn: 0200-87 13 13. Dit kan ni också vända er om ni behöver praktisk information om seminarierna. Program och mer information om Byggcheferna/Ledarna och Sveriges Byggindustrier finner ni via följande länkar: www.byggcheferna.com och www.bygg.org

För ytterligare information kontakta gärna någon av följande personer:

Lars Bergqvist, Ordförande för Byggcheferna i Ledarna: 070-534 95 38
Per Helgesson, Vice VD Sveriges Byggindustrier: 08-698 58 37/0733-30 70 03