2005-02-09

Sveriges chefer rankar ledarstil

Vems ledarstil föredrar du? Den frågan ställdes till drygt 800 deltagare i Ledarnas chefspanel. Ikeas grundare Ingvar Kamprad toppade rankinglistan tätt följd av förbundskaptenen Sven-Göran "Svennis" Eriksson och EU-kommissionären Margot Wallström.

När Sveriges chefer får välja en ledarstil som förebild rankas Ikeas grundare Ingvar Kamprad allra högst med 63 procent av rösterna. Förbundskaptenen Sven-Göran Eriksson och EU-kommissionären Margot Wallström har även de en ledarstil som cheferna i panelen föredrar. FN:s före detta vapeninspektör Hans Blix och Ericssonchefen Carl-Henrik Svanberg delar på fjärdeplatsen.

- Svaren visar att chefer väljer resultatfokuserade teambyggare som sina förebilder bland ledare. Ledarnas roll som Sveriges chefsorganisation är att underlätta för cheferna att hålla sådan chefsstil, säger Björn Bergman, ordförande i Sveriges chefsorganisation, Ledarna.

- Ledarstilen är oerhört viktig och spelar en avgörande roll i arbets- och samhällslivet. Ledaren är förebilden, kulturen och varumärket personifierad, säger Björn Bergman.

För ytterligare information: Kontakta Björn Bergman, ordförande Ledarna på mobiltelefon 070-590 15 94 eller Anne Kuylenstierna, pressansvarig Ledarna, på mobiltelefon 070-573 55 68 eller via e-post: anne.kuylenstierna@ledarna.se