2003-01-23

Unik e-demokrati ger 5.400 chefer direktinflytande

Nu får 5.400 chefer inom Ledarna möjlighet att utöva sitt medlemsinflytande direkt genom en särskild e-demokratilösning. Med hjälp av denna ska medlemmarna kunna framföra sina åsikter, lämna förslag och nätverka oberoende av tid och rum.

- Vår e-demokratilösning är unik inom den fackliga världen. Den stora utmaningen har varit att skapa en modell för mer direkt medlemsinflytande och för att få en större dynamik i medlemmarnas engagemang och delaktighet, säger Lars Permelin, projektansvarig på Ledarna.

De 5.400 cheferna tillhör en av Ledarnas 22 föreningar, "Ledarnas enskilda chefsförening". Genom det nya verktyget ska medlemmarnas idéer och förslag kunna föras upp direkt på agendan till medlemmarnas företrädare. På så sätt kan cheferna kommunicera med varandra och de förtroendevalda på snabbast möjliga sätt i en öppen demokrati som är tillgänglig för alla, oberoende av förutsättningar. Detta ligger helt i linje med Enskilda chefsföreningens ambition att arbeta med valfrihet, medlemsinflytande, e-demokrati, chefsnätverk och kompetensbank.

Det är Demokratibolaget som står som leverantör av det tekniska verktyget av e-demokratilösningen.

- Möjligheterna för Ledarna är att med moderna verktyg skapa förutsättningar för att möta utmaningarna, förverkliga föreningens mål att garantera demokratiskt inflytande. Vi ska bidra till den utvecklingen på bästa sätt, avslutar Måns Lindh, VD på Demokratibolaget.