2012-11-28

Pressinbjudan: Vem sjutton vill vara chef? Ledarna presenterar ny rapport den 6 december

Unga i Sverige har ett lägre förtroende för chefer än de unga i de övriga nordiska länderna. Samtidigt är det oroväckande få unga i Sverige – speciellt kvinnor – som är intresserade av en chefskarriär. Det visar en ny undersökning gjord av analysföretaget YouGov bland 4 000 unga i åldern 18-35 i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Rapporten Vem sjutton vill vara chef? Om ungas syn på chef- och ledarskap presenteras den 6 december med början kl. 08.30.

När 80- och 90-talister nu fyller arbetsplatserna ställer de höga krav på arbetsgivaren och framförallt chefen. Det handlar om en ny generation medarbetare som är mer värderingsstyrda och som vill ha omedelbar återkoppling. Förväntningarna på cheferna har kanske aldrig varit högre än nu. Trots det saknar cheferna i alldeles för många organisationer och företag förutsättningar att utöva ett närvarande ledarskap. Samtidigt har unga i Sverige har ett lägre förtroende för chefer än de unga i de övriga nordiska länderna. Det är också oroväckande få unga i Sverige – speciellt kvinnor – som är intresserade av en chefskarriär.

Plats: Sankt Eriksgatan 26, plan 3. Vi serverar en enklare frukost från 8:00.
Tid: 6 december mellan 08:30-09:30.
OSA: freja.annamatz@ledarna.se

På frukostseminariet presenterar vi rapporten och låter en expertpanel samtala kring frågeställningarna.

Medverkande i panelen:

Anna Dyhre, föreläsare och medförfattare till boken Employer Branding - Allt du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare, som tillsammans med forskaren Anders Parment kartlagt den unga generationens förväntningar, drivkrafter och inställningar till arbetsmarknaden.
Annika Elias, ordförande, Ledarna tillsammans med Ledarnas ledarskapsexperter Saga Forsmark och AnnCharlotte Bretan.
Stina Morian, analyschef på YouGov.

Varmt välkommen!

För mer information kontakta:
Freja Annamatz, pressansvarig, telefon 08-598 99 333,
mobil 070-685 14 60 e-post: freja.annamatz@ledarna.se