Pressmeddelande 23 februari 2016

Genomsnittschefen i Sverige tjänar 44 250 kr

Genomsnittschefen i Sverige tjänar 44 250 kronor i månaden inklusive förmåner och rörliga lönedelar. Det visar färsk statistik från Sveriges chefsorganisation Ledarna*.

– Majoriteten av Sveriges chefer tillhör inte den lilla krets som har höga ersättningar, bonusar och andra lyxförmåner, säger Annika Elias, ordförande i Ledarna.

I Stockholms län tjänar cheferna mest i landet, 50 100 kronor i månaden. I botten finns cheferna i Gotlands län med 38 749 kronor i månaden. Finansdirektörer och produktionsdirektörer hör till de chefer som tjänar mest. Köksföreståndare och butiksledare är de som tjänar minst.

– Vår utgångspunkt är att alla verksamheter vinner på en tydlig koppling mellan chefens prestation och verksamhetens resultat. För att behålla kompetens och även locka nya förmågor behöver vi därför värdesätta och premiera det goda ledarskapet, säger Annika Elias.

Sett till hela landet bytte 24 procent av cheferna jobb under 2015. 16 procent bytte till ett nytt jobb hos samma arbetsgivare. 8 procent började hos en annan arbetsgivare. Att byta jobb är fortfarande ett bra sätt att få upp sin lön.

Läs Ledarnas lönestatistikrapport 2016

Chefslöner 2016 – en sammanfattning

• Var nionde anställd är en chef
  • Medianlönen för en chef är 44 250 kronor per månad
  • Fyra av tio chefer har rörliga lönedelar, till exempel bonus
  • Finansdirektörer och produktionsdirektörer är de chefer som tjänar mest
  • Köksföreståndare och butiksledare tillhör de chefer som tjänar minst
  • Rapporten tar även upp löneskillnaderna mellan landsting, privat, statlig och kommunal sektor

*Sveriges chefsorganisation Ledarnas chefslönestatistik baserar sig på uppgifter från 33 337 svenska chefer. Materialet är insamlat under oktober och november 2015. Då reglerna för lönestatistik från tredje part (som ex arbetsgivarorganisationer) förändrats bygger statistiken på uppgifter från Ledarnas medlemmar.

Fredrik Gustafsson, presskontakt, telefon 0733-01 73 19.